1. Nieuws

    VPRO wil naamswijziging NPO niet

    Het voorstel van de NPO om alle zenders en uitzendplatforms van de publieke omroep voortaan onder de noemer NPO te groeperen, valt bij MAX, WNL en VPRO niet in goede aarde.
    Jan-Hein Visser
    12 maart 2013
    comments 0
    VPRO wil naamswijziging NPO niet
    Het voorstel van de NPO om alle zenders en uitzendplatforms van de publieke omroep voortaan onder de noemer NPO te groeperen, valt bij MAX, WNL en VPRO niet in goede aarde.

    De VPRO laat alvast weten in de VPRO Gids 'tot in lengte van dagen' de televisieprogrammering van de publieke omroep te blijven publiceren onder de noemers Nederland 1, 2 en 3. Het idee om een gezamenlijk merk te ontwikkelen, is volgens de VPRO geen onzinnige gedachte - zeker in een digitale omgeving - maar er is volgens de VPRO geen goede marketingstrategie uitgedacht en het moet niet ten koste gaan van de profilering van de omroepen als afzonderlijke merken.

    Max en WNL ook kritisch over plan NPO

    De meeste omroepen zien de door de NPO aangekondigde naamsveranderingen van de publieke zenders niet zitten, maar kunnen er ook niets meer tegen doen. Dat vertelt MAX-directeur Jan Slagter dinsdag in Lunch! op Radio 1. "We zijn er al maanden van op de hoogte - het is nu gelekt - maar we waren er omroepbreed op tegen", aldus Slagter. Hij is van mening dat de NPO een denkfout maakt omdat zij alleen een bestuursorgaan zijn. Fons van Westerloo, mediadeskundige en toezichthouder van Omroep WNL kan alle kritiek goed begrijpen. Hij vindt het zelf ook een "werkelijk volstrekt onnodig en overbodige operatie", zo laat hij desgevraagd weten tegenover De Volkskrant. De NPO wil de plannen doorzetten, maar de logo's worden nog ontwikkeld en een wijziging zal er zeker niet voor het nieuwe omroepseizoen komen.
     

    merknaam

    In veel Europese landen zijn de publieke omroepen onder één noemer actief, zoals SRF in Zwitserland met SRF1 en SRF Zwei, of NRK in Noorwegen met NRK1, 2, en 3, maar in Nederland is er met het verzuilde omroepbestel een complexe situatie. Tot nu toe is er volgens de VPRO nog niemand in geslaagd om een passend alternatief te verzinnen voor NPO als merknaam voor de Nederlandse Publieke Omroep. "Maar welke naam je ook hanteert, zo’n naam moet inhoud krijgen en een verbetering zijn ten opzichte van de ijzersterke zendernamen die nu geworteld zijn bij het publiek." Volgens NPO-woordvoerder Erik Kroeze is alles nauwkeurig op elkaar afgestemd en heeft men straks met NPO als verzamelnaam een herkenbaar 'tegeltje' naast die van YouTube en Google.
    NPOzendernaamPublieke OmroepVPROMaxJan SlagterWNLFons van WesterlooNederland 1Nederland 2Nederland 3

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:15 uur
    Nairo Quintana werkt weer aan zijn grote doel: de Tourwinst. Toch doemt er een probleem op. Movistar heeft zich versterkt met Mikel Landa, vorig jaar de rebel van Sky. Dan heeft de ploeg dus het paard van Troje binnengehaald, want Landa gaat: ‘nooit meer voor een kopman werken’. Wat zal dat opleveren in de eerste bergetappe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Het gevoel van De Vierdaagse

    Het gevoel van De Vierdaagse
    NPO 1 om 19:10 uur
    Als Fons de Poel aan de Vierdaagse denkt, krijgt hij kriebels in het vooronder. Als rasechte Nijmegenaar (in 2003 maakte hij nog het singeltje ‘Go NEC, We Gaan Europa in’) kan hij het gevoel van de Vierdaagse pas écht overbrengen. Hij weet namelijk precies wanneer de wandelaars hun brandpunt bereiken.