1. Nieuws

    VPRO wil naamswijziging NPO niet

    Het voorstel van de NPO om alle zenders en uitzendplatforms van de publieke omroep voortaan onder de noemer NPO te groeperen, valt bij MAX, WNL en VPRO niet in goede aarde.
    Jan-Hein Visser
    12 maart 2013
    comments 0
    VPRO wil naamswijziging NPO niet
    Het voorstel van de NPO om alle zenders en uitzendplatforms van de publieke omroep voortaan onder de noemer NPO te groeperen, valt bij MAX, WNL en VPRO niet in goede aarde.

    De VPRO laat alvast weten in de VPRO Gids 'tot in lengte van dagen' de televisieprogrammering van de publieke omroep te blijven publiceren onder de noemers Nederland 1, 2 en 3. Het idee om een gezamenlijk merk te ontwikkelen, is volgens de VPRO geen onzinnige gedachte - zeker in een digitale omgeving - maar er is volgens de VPRO geen goede marketingstrategie uitgedacht en het moet niet ten koste gaan van de profilering van de omroepen als afzonderlijke merken.

    Max en WNL ook kritisch over plan NPO

    De meeste omroepen zien de door de NPO aangekondigde naamsveranderingen van de publieke zenders niet zitten, maar kunnen er ook niets meer tegen doen. Dat vertelt MAX-directeur Jan Slagter dinsdag in Lunch! op Radio 1. "We zijn er al maanden van op de hoogte - het is nu gelekt - maar we waren er omroepbreed op tegen", aldus Slagter. Hij is van mening dat de NPO een denkfout maakt omdat zij alleen een bestuursorgaan zijn. Fons van Westerloo, mediadeskundige en toezichthouder van Omroep WNL kan alle kritiek goed begrijpen. Hij vindt het zelf ook een "werkelijk volstrekt onnodig en overbodige operatie", zo laat hij desgevraagd weten tegenover De Volkskrant. De NPO wil de plannen doorzetten, maar de logo's worden nog ontwikkeld en een wijziging zal er zeker niet voor het nieuwe omroepseizoen komen.
     

    merknaam

    In veel Europese landen zijn de publieke omroepen onder één noemer actief, zoals SRF in Zwitserland met SRF1 en SRF Zwei, of NRK in Noorwegen met NRK1, 2, en 3, maar in Nederland is er met het verzuilde omroepbestel een complexe situatie. Tot nu toe is er volgens de VPRO nog niemand in geslaagd om een passend alternatief te verzinnen voor NPO als merknaam voor de Nederlandse Publieke Omroep. "Maar welke naam je ook hanteert, zo’n naam moet inhoud krijgen en een verbetering zijn ten opzichte van de ijzersterke zendernamen die nu geworteld zijn bij het publiek." Volgens NPO-woordvoerder Erik Kroeze is alles nauwkeurig op elkaar afgestemd en heeft men straks met NPO als verzamelnaam een herkenbaar 'tegeltje' naast die van YouTube en Google.
    NPOzendernaamPublieke OmroepVPROMaxJan SlagterWNLFons van WesterlooNederland 1Nederland 2Nederland 3

    Reacties

  1. TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 morgen om 20:25 uur
    Het derde seizoen alweer van Hunted. Veertien mensen proberen van de radar te verdwijnen en dat 500 uur vol te houden. Iets wat elk jaar lastiger lijkt te worden. In het eerste seizoen lukte het marinier (logisch) Evert, vorig seizoen slaagde student (logisch) Omar.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Holland's Next Top Model

    Holland's Next Top Model
    RTL 5 morgen om 20:30 uur
    Er is licht aan het eind van de tunnel voor de finalisten van HNTM. De finale is aangebroken en wordt dit jaar in de Utrechtse Nicolaïkerk gehouden. De kandidaten lopen meerdere runs in kleding van vier aanstormende Nederlandse ontwerptalenten. Het 250 man tellende publiek bevat grote namen uit de fashionwereld.