Waarom kiest Ziggo voor Mediabox Next en niet 4K-televisie?
Ziggo gebruikt voor de distributie van het tijdelijke kanaal NPO 1 4K via het eigen kabelnetwerk de standaard kabelbroadcastuitzendnorm DVB-C. Feitelijk betekent dit dat Ziggo NPO 1 4K – eventueel in combinatie met CI+ module en smartcard – direct met de interne kabeltuner van een 4K-televisie aan klanten kan leveren. Op deze manier is de beschikbaarheid van NPO 1 4K onder klanten van het kabelbedrijf groter dan op dit moment het geval is. Want Ziggo kiest niet voor deze makkelijke weg. Het levert NPO 1 4K alleen via de premium bruikleendecoder Mediabox Next. Ongeveer 700.000 van de 3,3 miljoen Ziggo-klanten die een digitale tv-abonnementsvorm kopen, gebruiken Mediabox Next.
Waarom Mediabox Next?
Ziggo levert het meeste 4K- content in de vorm van films en series via het eigen video on demand-platform. Dit platform is niet direct via de televisie te benaderen. Hiervoor is bijvoorbeeld Mediabox Next nodig. Om klanten dus toegang tot alle beschikbare 4K-content te geven, is Mediabox Next dus noodzakelijk. Met dit in het achterhoofd kiest Ziggo voor Mediabox Next als enige manier om ook naar lineaire 4K-zenders zoals NPO 1 4K te kijken. Het officiële standpunt van eigenaar VodafoneZiggo wordt door woordvoerster Farisa El Moussaoui verwoord: “Ziggo biedt klanten gemakkelijk toegang tot exclusieve content waarbij de beste kijkervaring voorop staat. Tv kijken in 4K beeldkwaliteit hoort hier ook bij. Om de beste kijkervaring te waarborgen leggen wij focus op het aanbieden van 4K beeldkwaliteit via de meest geschikte tv producten, in dit geval de Mediabox Next. Dit betekent dat klanten via een CI+ module niet in staat zijn om programma’s in 4K beeldkwaliteit te kijken.”
Klachten
Duidelijke woorden. Maar een deel van de Ziggo-klanten zal na een avond EK voetbal in 4K kijken toch een vreemde nasmaak krijgen na het lezen van deze woorden. Immers niet iedere Ziggo-klant heeft de beste beeldervaring met gebruik van Mediabox Next. ‘Het beeld is te donker, het beeld is te flets’, het zijn maar een paar opmerkingen die zijn te horen en lezen. Overigens niet alleen bij Ziggo. Ook bij KPN zijn deze meldingen – maar wel minder – zicht- en hoorbaar. Canal Digitaal blijft dit alles veelal bespaard. Er zijn heel weinig negatieve meldingen over mindere beeldkwaliteit. En dat is opvallend. Want juist Canal Digitaal heeft geen eigen 4K-decoder waardoor de meeste abonnees rechtstreeks via de interne satelliettuner van de 4K-televisie kijken. Een mogelijkheid die dus juist door Ziggo wordt geblokkeerd om ‘de beste kijkervaring te waarborgen’. En dus komen woorden als winstoptimalisatie al snel naar voren. Ziggo levert Mediabox Next immers alleen aan klanten die aan het alles-in-1-abonnement het duurste tv-abonnement TV Max toevoegen. Dit bezorgt het kabelbedrijf niet alleen meer omzet maar uiteindelijk ook meer winst. Of dit echt de ware achterliggende reden is, kan overigens niet zo hard gesteld worden. Vraag blijft wel wat de kijkervaring bij Ziggo was geweest als direct via de 4K- televisie zonder noodzakelijk gebruik van een decoder naar NPO 1 4K gekeken had kunnen worden. Net als bij Canal Digitaal dus.