Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Waarom verhogen Ziggo en KPN prijs abonnementen?

    Het is de laatste weken al vaak beschreven op Totaal TV. VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN verhogen de prijzen van abonnementen waarbij tv en internet geleverd worden: wat zijn de redenen?
    Jarco Kriek
    18 mei 2019
    comments 16
    Waarom verhogen Ziggo en KPN prijs abonnementen?
    Foto ANP

    Elk jaar verhogen aanbieders de prijzen van abonnementen. T-Mobile verhoogt dit jaar alleen de prijs van inflatiecorrectie van 1,7 procent. VodafoneZiggo en KPN doen daar bovenop nog een extra prijsverhoging. Maar wat zijn de exacte redenen voor de twee grootste leveranciers van tv en internet om dit te doen? Totaal TV vroeg het aan de woordvoerders van beide bedrijven.

     

    Ziggo

    Ziggo is de grootste leverancier van tv en internet aan Nederlanders. Het kabelbedrijf verhoogt de abonnementen gemiddeld met €2,50 per maand. De meest verkochte abonnementen stijgen tussen €2,- en €2,95 per maand. Ziggo-woordvoerder Erik van Doeselaar over de redenen van de prijsverhoging. "We investeren voortdurend in onze diensten. Dit is noodzakelijk omdat er steeds hogere eisen aan worden gesteld." Van Doeselaar benoemt verder een aantal specifieke punten die een prijsverhoging volgens VodafoneZiggo rechtvaardigt. "Het datagebruik groeit explosief. We maken steeds meer en intensiever gebruik van ons netwerk. We gebruiken internet steeds meer om video’s te up- en downloaden, content te bekijken (Netflix, YouTube, etc.), muziek te streamen, online te shoppen of elektronisch te bankieren. Ook maken we op steeds meer apparatuur (smartphone, tablet, laptop) gebruik van het netwerk en doen we dit steeds meer tegelijkertijd. Verder neemt de vraag naar steeds veiliger internet toe. Op het gebied van veiligheid worden steeds hogere eisen gesteld, onder andere door het toenemende risico van cybercrime. Net als in internet blijven we ook in ons tv-aanbod investeren. De flexibele manier van tv-kijken, zoals on demand en online, vraagt om een voortdurende verbetering en afstemming van onze producten en diensten. Zo verbeteren we continu onze Ziggo Go app." Net voor de aankondiging van de prijsverhoging heeft Ziggo de internetsnelheid van vrijwel alle abonnementen met 25 procent verhoogd.

     

    KPN

    Bij KPN gaan prijzen met €1,- tot €4,- per maand omhoog. Gemiddeld bedraagt de prijsverhoging eveneens rond de €2,50 per maand. Dit is gelijk aan de prijsverhoging bij de KPN-dochtermerken XS4All en Telfort. Woordvoerster Ellen van Heerwaarden geeft uitleg over redenen waarom het telecombedrijf tot prijsverhoging heeft besloten. "Wij investeren continu in onze dienstverlening. Dat doen we omdat we onze klanten de beste internetervaring voor thuis en onderweg willen bieden. KPN wijzigt de prijzen omdat de kosten zijn gestegen voor de continue verbetering van het netwerk en onze dienstverlening. Zo heeft KPN bijvoorbeeld in september de Wifi Tuner voor klanten geïntroduceerd. Dit is een tool die de wifikwaliteit bij de klant thuis analyseert en ook direct het wifisignaal verbetert. De Wifi Tuner sluit aan bij de ambitie van KPN om al zijn klanten goede, veilige en betrouwbare wifi in het hele huis te bieden als standaard onderdeel van het internetabonnement." Van Heerwaarden wijst ook op recent vernieuwingen. "Onlangs heeft KPN de Smart TV app geïntroduceerd, een app waarmee klanten van KPN draadloos televisie kunnen kijken. Zij hebben geen tv-ontvanger meer nodig, ideaal voor tv-kijken in kamers waar geen bekabeling ligt. Ook KPN heeft fors geïnvesteerd in de verbetering van de capaciteit als gevolg van alsmaar groeiend dataverbruik, deels veroorzaakt door toenemende populariteit van videostreamingdiensten. Ook heeft KPN te maken met gestegen contentkosten. Voor klanten met het Internet en TV premium abonnement wordt de snelheid, indien mogelijk op hun adres, verhoogd van 150Mbps naar 200Mbps."

    ZiggoVodafoneZiggoKPNprijsverhogingabonnementtvtelevisieinternet

    Reacties