1. Nieuws

    Wanneer grijpt NPO in bij 3FM?

    Alle lapmiddelen om bij NPO 3FM het tij te keren, lijken te mislukken. De vraag rijst dan ook wanneer de publieke omroep drastische wijzigingen bij de publieke jongerenzender gaat doorvoeren.
    Jarco Kriek
    20 june 2018
    comments 3
    Wanneer grijpt NPO in bij 3FM?
    Foto ANP

    Het dalende marktaandeel kent in rap tempo dieptepunten. Was er enkele maanden geleden verontwaardiging dat 3FM onder de grens van een marktaandeel van vier procent was gezakt, nu is het marktaandeel zelfs al minder dan drie procent. Schrikbarend laag als wordt gekeken naar de ontvangstmogelijkheid. 3FM heeft het beste FM-netwerk van Nederland. Digitaal is de zender landelijk via DAB+ te ontvangen. En de publieke omroep steekt miljoenen euro’s in de online profilering van de jongerenzender. Maar ondanks al deze inspanningen glijdt 3FM voorzichtig af naar het niveau van nichezenders zoals het klassieke NPO Radio 4 en het jazzy Sublime FM. Richting een marktaandeel van net boven de twee procent dus.

     

    Jongeren

    Dat bij NPO halsstarrig wordt geprobeerd om jongeren te bereiken, is al jarenlang bekend. Op tv is de gemiddelde leeftijd van de kijker van NPO 3 – dat als jongerenzender in de markt is gezet – boven de veertig jaar. Jongeren die naar content van de NPO kijken, doen dit vooral online via NPO Start. Meer duidelijker kan niet worden dat de nieuwe manier om de jongere leeftijdsdoelgroep te bereiken niet de traditionele lineaire manier maar juist online is. Wat voor tv van toepassing is, geldt ook voor radio. De investeringen om 3FM online te profileren kunnen dus als juiste beslissing gezien worden.

     

    NPO Radio 5

    De vraag is echter of NPO nu durft door te pakken in de herstructurering van het radio-aanbod. NPO Radio 2 is het nieuwe vlaggenschip van de publieke omroep. Deze radiozender is het bestbeluisterd in Nederland. Dat komt door de investering in de programmering en een frisse eigentijdse manier van profilering. Exact op maat voor de doelgroep. Maar het zou goed zijn als NPO ook de nieuwe status van 3FM onder ogen durft te zien. En daarbij hoort nog meer investering in online bereik van de doelgroep. En het stoppen van de FM-verspreiding. Meer Nederlanders worden bereikt als NPO Radio 5 de plaats van 3FM op FM in de ether inneemt. En dat is het doel van een publieke omroep. Zoveel mogelijk Nederlanders bereiken met een goed aanbod. Daar betalen alle Nederlanders via de belasting honderden miljoenen euro’s per jaar voor. De vraag is of de beleidsbepalers van NPO Radio in de huidige tunnelvisie blijven zitten of het belang van de Nederlandse radioluisteraar op de eerste plaats zet.

    NPOpublieke omroep3FMNPO Radio 5onlineFMDAB+radioJurre Bosmanmarktaandeelluistercijfersjongeren

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Watchmen

      Win 5x Watchmen

      De wereld op zijn kop: superhelden en gemaskerde vigilantes worden niet langer als helden gezien. Ze zijn opgejaagd wild en worden vogelvrij verklaard. Watchmen wisselt sci-fi af met drama en kaart op een confronterende wijze actuele thema’s uit onze maatschappij aan. Totaal TV mag de dvd van deze superheldenserie vijf keer weggeven.

    TV-TIP Baggage Battles

    Baggage Battles
    Discovery om 01:00 uur
    Op een politieveiling is veel moois te vinden. De opkopers gaan naar Stockton, waar ze veel waardevol spul vinden, zoals een klassieke fruitautomaat.

    TV-TIP The Fugitive

    The Fugitive
    Veronica om 20:30 uur
    Dr. Richard Kimble is een chirurg, met een perfect leven: hij wordt alom gerespecteerd in de medische wereld, heeft een beeldschone vrouw en woont in een prachtig huis. Zijn leven stort echter in één klap in wanneer hij op een avond thuiskomt en zijn vrouw Helen vermoord aantreft. Hij wordt beschuldigd van de moord en moet de echte dader vinden.

    Interview

    • Het beste van 50 jaar Toppop Ad Visser

      Ad Visser

      Het beste van 50 jaar Toppop

      In Het beste van Toppop vertellen onder anderen Karin Bloemen en Erik de Zwart over hun Toppop-herinneringen. Ad Visser presenteert.
      Reacties0 reactie(s)