Wanneer grijpt NPO in bij 3FM?

Het dalende marktaandeel kent in rap tempo dieptepunten. Was er enkele maanden geleden verontwaardiging dat 3FM onder de grens van een marktaandeel van vier procent was gezakt, nu is het marktaandeel zelfs al minder dan drie procent. Schrikbarend laag als wordt gekeken naar de ontvangstmogelijkheid. 3FM heeft het beste FM-netwerk van Nederland. Digitaal is de zender landelijk via DAB+ te ontvangen. En de publieke omroep steekt miljoenen euro’s in de online profilering van de jongerenzender. Maar ondanks al deze inspanningen glijdt 3FM voorzichtig af naar het niveau van nichezenders zoals het klassieke NPO Radio 4 en het jazzy Sublime FM. Richting een marktaandeel van net boven de twee procent dus.
Jongeren
Dat bij NPO halsstarrig wordt geprobeerd om jongeren te bereiken, is al jarenlang bekend. Op tv is de gemiddelde leeftijd van de kijker van NPO 3 – dat als jongerenzender in de markt is gezet – boven de veertig jaar. Jongeren die naar content van de NPO kijken, doen dit vooral online via NPO Start. Meer duidelijker kan niet worden dat de nieuwe manier om de jongere leeftijdsdoelgroep te bereiken niet de traditionele lineaire manier maar juist online is. Wat voor tv van toepassing is, geldt ook voor radio. De investeringen om 3FM online te profileren kunnen dus als juiste beslissing gezien worden.
NPO Radio 5
De vraag is echter of NPO nu durft door te pakken in de herstructurering van het radio-aanbod. NPO Radio 2 is het nieuwe vlaggenschip van de publieke omroep. Deze radiozender is het bestbeluisterd in Nederland. Dat komt door de investering in de programmering en een frisse eigentijdse manier van profilering. Exact op maat voor de doelgroep. Maar het zou goed zijn als NPO ook de nieuwe status van 3FM onder ogen durft te zien. En daarbij hoort nog meer investering in online bereik van de doelgroep. En het stoppen van de FM-verspreiding. Meer Nederlanders worden bereikt als NPO Radio 5 de plaats van 3FM op FM in de ether inneemt. En dat is het doel van een publieke omroep. Zoveel mogelijk Nederlanders bereiken met een goed aanbod. Daar betalen alle Nederlanders via de belasting honderden miljoenen euro’s per jaar voor. De vraag is of de beleidsbepalers van NPO Radio in de huidige tunnelvisie blijven zitten of het belang van de Nederlandse radioluisteraar op de eerste plaats zet.