Wanneer valt het kwartje bij NPO? Radio 5 drie keer groter dan NPO 3FM

De laatste luistercijfers van Stichting Nationaal Luisteronderzoek (NLO) maken pijnlijk duidelijk dat de markt voor lineaire radio voor een jongere leeftijdsdoelgroep ernstig onder druk staat. Waar Radio 538 tot twee jaar geleden nog marktleider was, is de zender nu bij de laatste luistercijfers naar een vierde plek gezakt. De zender van Talpa Network behaalde in de meetperiode januari en februari een marktaandeel van 9,5 procent. Twaalf maanden eerder bedroeg het marktaandeel nog 10,7 procent. Een verdamping van 1,2 procent. Een daling die het mediabedrijf van John de Mol jaarlijks miljoenen euro’s kost. Dat jongeren minder naar traditionele radiozenders luisteren is begrijpelijk. Online naar muziekdiensten als Spotify luisteren heeft in de afgelopen jaren een grote vlucht genomen.
NPO 3FM
Wat voor Radio 538 van toepassing is, geldt ook voor de publieke jongerenzender NPO 3FM. Alleen is het marktaandeel van deze zender in de afgelopen jaren al tot een historisch laag dieptepunt gedaald dat een verdere daling met kleinere stapjes zichtbaar is. In de afgelopen twaalf maanden ging er nog eens twintig procent marktaandeel verloren. In cijfers betekent dit dat NPO 3FM 0,4 procent marktaandeel verloor en op dit moment met twee procent marktaandeel nog slechts een marginale speler op de radiomarkt is. De cijfers zijn nog pijnlijker als gekeken wordt naar het bereik van de zender. NPO 3FM heeft het best dekkende FM-netwerk van Nederland tot beschikking. Ook digitaal via DAB+ heeft NPO – en dus ook 3FM – het best dekkende netwerk.
NPO Radio 5
Het tegenovergestelde is voor NPO Radio 5 het geval. Deze radiozender – die zich voornamelijk op de oudere luisteraar richt – heeft helemaal geen FM-dekking. In de ether kan de zender alleen digitaal via DAB+ beluisterd worden. Dus niet op de draagbare radio die bij veel Nederlanders binnen de leeftijdsdoelgroep van NPO Radio 5 in bijvoorbeeld de keuken staat. Desondanks weten de programma’s van onder meer Tineke, Daniël Dekker, Hans Schiffers en Ron Brandsteder veel Nederlanders te bereiken. Het marktaandeel van NPO Radio 5 zit in de lift. In twaalf maanden tijd werd een winst van 0,9 procent marktaandeel gerealiseerd. Hierdoor komt het huidige marktaandeel op zes procent. Zonder FM is NPO Radio 5 nu in marktaandeel dus drie keer zo groot als NPO 3FM met het best dekkende FM-netwerk van Nederland. Het is niet ondenkbaar dat NPO Radio 5 met FM-dekking na NPO Radio 2 de bestbeluisterde publieke radiozender van Nederland zou zijn. Dit is nu NPO Radio 1 met een marktaandeel van 8,5 procent.
Kop in het zand
De roep om NPO Radio 5 in FM via de ether wordt met de dag luider. Niet alleen bij de luisteraars maar ook bij adverteerders. Maar NPO-baas Jurre Bosman steekt zijn kop voorlopig nog in het zand. Het lijkt meer en meer op een persoonlijke machtsspel waarvan de luisteraar en belastingbetaler de dupe is. Bij elk commercieel bedrijf had het omruilen van de distributienetwerken van NPO 3FM naar NPO Radio 5 al lang plaatsgevonden.
NPO Radio 2 grootste
Kijken we naar de luistercijfers van NLO blijkt dat NPO Radio 2 in de meetperiode januari en februari met een marktaandeel van 13 procent (-0,7 procent op jaarbasis) de best beluisterde radiozender van Nederland blijft. Qmusic volgt met 11,3 procent (+2,1 procent op jaarbasis) op de tweede plaats. Radio 10 is met 9,9 procent (-0,8 procent op jaarbasis) op de derde plaats de eerste zender van Talpa Network. Dit radiobedrijf heeft met de zenders Radio 538, Radio 10, Skyradio en Radio Veronica een marktaandeel van 30,5 procent. Op hetzelfde moment in 2020 had Talpa Network nog een totaal marktaandeel van 32,8 procent.