1. Nieuws

    Weer meer digitale kijkers in Nederland

    Analoge televisie raakt steeds meer kijkers kwijt. En dus wordt de digitale televisie-penetratie steeds groter. Met andere woorden er kijken steeds meer televisiehuishoudens digitaal.
    Jarco Kriek
    3 december 2010
    comments 0
    Weer meer digitale kijkers in Nederland

    Aan het eind van het derde kwartaal 2010 waren er in Nederland er 5,26 miljoen digitale televisiehuishoudens. Dit heeft onderzoeksbureau Telecompaper bekend gemaakt. Dit is een stijging van bijna 175.000 ten opzichte van een kwartaal daarvoor. Dit is een procentuele stijging van 3,4 procent.

    De penetratie van digitale televisie komt hiermee aan het einde van het derde kwartaal op 65,7 procent. Nederland had aan het op dat moment in totaal iets meer dan 8 miljoen televisiehuishoudens. Meer dan de helft van de digitale kijkers kijkt via de kabel. Via de kabel kijkt 54,8 procent naar digitale televisie. Satelliet (18,2%/-0,9%), terrestoriaal (17,1%/-0,5%) en IPTV (8,4%/+0,7%) volgen op gepaste afstand.

    Als we kijken naar het marktaandeel van digitale televisieaanbieders dan zien we dat Ziggo onbetwist de grootste blijft. KPN (21,9%), UPC (16,3%) en CanalDigitaal (15,7%) volgen. Opvallend is dat CanalDigitaal nu definitief de vierde televisieaanbieder van Nederland is geworden. Een kwartaal ervoor deelde het met een gelijk percentage nog de derde plaats met UPC. Uit de cijfers blijkt ook dat een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse huishoudens alleen naar ongecodeerde televisiezenders via de satelliet kijken. Hiervoor is geen abonnement bij de enige satelliettelevisieaanbieder die Nederland rijk is, CanalDigitaal dus, nodig is.

     

    Digitale televisieanaloogdigitaaltelecompapetkabelterrestoriaalsatellietIPTVZiggoKPNDigitenneCanalDigitaalUPC

    Reacties

  1. TV-TIP Genaaid

    Genaaid
    NPO 3 om 20:25 uur
    Vijf beginnende modeontwerpers krijgen de kans om een duurzame collectie te ontwikkelen. Er is alleen één voorwaarde: ze moeten eerst zelf ervaren hoe het er in de kledingindustrie aan toe gaat. Samen met Jennifer Hoffman reizen ze naar Myanmar, waar ze aan den lijve ondervinden welke prijs er écht voor onze kleding wordt betaald. Het blijkt voor alle kandidaten een confronterende ontdekkingsreis naar de schaduwkant van de mode-industrie.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD KLEM S2

      Er kleeft bloed aan de handen van Hugo Warmond en hij is meer dan ooit verstrengeld met ex-topcrimineel Marius Milner. Ze krijgen dan ook al snel te maken met malafide accountants, ontsporende gezinsbeslommeringen en de wraakzuchtige lange arm van de onderwereld. Totaal TV geeft dit tweede seizoen vijf keer weg op dvd.

    TV-TIP Why Him?

    Why Him?
    Net5 om 20:30 uur
    Tijdens de feestdagen gaat Ned (Bryan Cranston), een overbezorgde maar liefhebbende vader, samen met zijn familie op bezoek bij zijn dochter op de universiteit. Hier ontmoet Ned zijn grootste nachtmerrie: zijn dochters vriend Laird (James Franco), een welwillende maar sociaal onhandige Silicon Valley-biljonair. De strenge en preutse Ned vindt Laird, die helemaal geen filter heeft, totaal geen match voor zijn dochter. De eenzijdige rivaliteit loopt volledig uit de hand en Ned’s paniekaanvallen nemen toe als hij zich gaandeweg steeds minder thuis voelt in de glamoureuze hightech omgeving en hij erachter komt dat Laird klaar is om dé vraag aan zijn dochter te stellen.