Weer rechtszaak tegen verplicht betalen voor voetbal
De rechtbank in Rotterdam buigt zich volgens NRC Handelsblad buigt zich namelijk over een besluit van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder ging akkoord met het nieuwe distributiebeleid van Eredivisie Media & Marketing (FOX Benelux) inzake betaalzender FOX Sports. ACM zegt onvoldoende aanwijzingen te hebben dat het distributiebeleid voor negatieve gevolgen voor de consument leidt. Distributeurs dienen een verplichte afdracht voor iedere abonnee te betalen om een licentie te krijgen om FOX Sports te mogen aanbieden aan klanten. Distributeurs zijn niet blij met de nieuwe distributieovereenkomst en dus ook niet met het oordeel van ACM. De vaste afdracht - ook al koopt een abonnee geen FOX Sports-abonnement - geldt voor op dit moment voor alle distributeurs met uitzondering van Ziggo. Dit kabelbedrijf heeft namelijk tot het einde van het voetbalseizoen 2019-2020 een oude overeenkomst. Hierin staat vastgesteld dat Ziggo voor ieder verkocht FOX Sports-abonnement een afdracht aan de betaalzender doet.
Ziggo vs andere distributeurs
Die afdracht (inkoopprijs) is lager dan de abonnementsprijs die Ziggo aan klanten in rekening brengt. Ziggo maakt dus winst op elk verkocht abonnement. Alle overige aanbieders lijden verlies bij de doorgifte van FOX Sports. En dat verlies wordt aan de klanten doorberekend. Bij prijsverhogingen na het sluiten van de nieuwe overeenkomst voor FOX Sports wordt bij distributeurs steevast gestegen contentkosten als reden voor de prijsverhoging genoemd. Hoeveel distributeurs per maand per abonnee voor de doorgifte van FOX Sports betalen, valt onder het geheime deel van de overeenkomst. Omdat is gekozen voor een gestaffelde prijsopbouw, ligt de inkoopprijs per abonnee hoger dan drie jaar geleden. Toen werd ingestapt op een prijs rond twee euro per maand per abonnee. Op dit moment ligt de prijs naar verluidt ongeveer 50 eurocent hoger. De verhoging van de inkoopprijs was voor KPN reden om de prijs van het FOX Sports Eredivisie-abonnement in februari fors naar €9,99 per maand te verhogen. Een prijsstijging van maar liefst €2,49 per maand.
Voetbal in meer huiskamers
Bij FOX Benelux wordt gesteld dat Eredivisievoetbal toegankelijker is geworden. Bij Ziggo moet €17,95 per maand voor het FOX Sports Eredivisie-abonnement betaald worden. Bij distributeurs met een nieuwe overeenkomst is de maandprijs tussen €7,- en €10,-. Bij enkele distributeurs – zoals Canal Digitaal en T-Mobile – is het hoofdkanaal van de betaalzender in het basispakket opgenomen. Online.nl levert zelfs alle zenders van FOX Sports in het goedkoopste tv-abonnement. Dit zorgt voor meer kijkers voor FOX Sports. Zo is het kijkcijferrecord nu 1,2 miljoen. En de kijkcijfers zijn ook belangrijk binnen het verdienmodel van FOX Sports. Ondanks dat het een betaalzender is, zijn op het hoofdkanaal reclameblokken te zien. Meer kijkers betekent een hoger bedrag dat voor iedere uitgezonden reclameseconde berekend kan worden. En wat wellicht voor FOX Benelux belangrijker is: toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) alsmede enkele rechters keuren het nieuwe distributiebeleid tot nu toe goed.
Caiway
Het spel rond de distributievergoeding voor FOX Sports blijft bij distributeurs knagen. Het is dit keer (weer) Caiway dat een rechtsgang maakt. Bij de Rechtbank van Rotterdam dient op 22 mei een zaak hierover. Het gaat hierbij om een hoger beroep over de toetsing van ACM. De toezichthouder ziet namelijk geen bezwaar in het nieuwe distributiebeleid van Eredivisie Media & Marketing (FOX Benelux/FOX Sports). De kans dat Caiway nu wel wint, lijkt overigens klein. Het is echter wel een teken dat distributeurs zich drie jaar geleden met de rug tegen de muur gezet hebben gevoeld bij het ondertekenen van de nieuwe overeenkomst van FOX Sports. En wellicht is dat wel de belangrijkste reden waarom nu KPN – en later mogelijk andere distributeurs – met een gestrekt been de onderhandeling ingaan over toekomstige doorgifte van de overige zenders van FOX Benelux. Dit zijn FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV.