Weer tv-zender weg bij Ziggo en KPN

AMC trekt op eigen initiatief de stekker uit de zender in de Benelux. De manier van tv-kijken die sneller dan verwacht verandert van lineair naar online is een belangrijke oorzaak van dit besluit. Ook kijken distributeurs bij onderhandelingen voor het verlengen van distributieovereenkomsten vaker naar het aantal abonnees dat regelmatig naar de betreffende zender kijkt. Aan de hand hiervan wordt de nieuwe distributievergoeding bepaald.
Interactieve tv-decoder
Distributeurs als Ziggo, KPN en T-Mobile kunnen het aantal kijkers nauwkeurig monitoren als de klant een interactieve bruikleen tv-decoder gebruikt. Bij alle distributeurs die tv-diensten via koperdraad en glasvezel aanbieden, worden dit soort tv-decoders aan klanten geleverd. Ziggo kan de kijkmeting uitvoeren wanneer de Ziggo Mediabox XL – ook wel bekend onder de naam Horizon – gebruikt wordt. De distributeurs voeren de kijkmetingen anoniem uit waardoor het kijkgedrag niet naar een specifieke klant herleid kan worden.
Zenderaanbod
Geen enkele distributeur die vandaag AMC aan klanten aanbiedt, heeft een vervangende zender gecommuniceerd die de opgevallen plek gaat invullen. Hierdoor wordt het aanbod van zenders vanaf 1 januari minder groot. Het tv-abonnement wordt hierdoor echter niet goedkoper. De verwachting is zelfs dat ondanks verschraling van het zenderaanbod de prijs van het tv-abonnement in 2019 fors omhoog gaat. De distributievergoeding van zenders van de mediagroepen NPO, RTL, Talpa TV en van de betaalzender FOX Sports worden namelijk – in sommige gevallen zelfs fors – omhoog bijgesteld. Uit concurrentie-oogpunt kunnen distributeurs deze veel bekeken zenders niet uit het aanbod verwijderen. De drie landelijke zenders van NPO dienen zelfs krachtens de Mediawet door distributeurs met meer dan 100.000 tv-klanten verplicht aangeboden te worden.