Weer zender minder bij Ziggo, KPN en andere providers

Het wordt voor lineaire tv-zenders steeds moeilijker om de broek op te houden. Vooral nichezenders hebben het moeilijk. Providers als Ziggo en KPN willen veel minder distributievergoeding betalen aan deze minder goed bekeken zenders. VodafoneZiggo – de eigenaar van Ziggo – liet meer dan een jaar geleden al weten de nichezenders in de toekomst niet meer te willen betalen voor de doorgifte aan Ziggo-klanten.
Streamingdiensten
Ook de veranderende mediaconsumptie bij de kijker speelt een rol bij het moeilijker sluitend krijgen van de begroting van tv-zenders. Minder kijkers kijken op de traditionele lineaire manier naar content. De tv- en videocontent wordt meer via OTT streamingdiensten gekeken. Dit heeft als direct gevolg dat de prijs van een uitgezonden reclameseconde daalt op lineaire tv-zenders met een terugvallend bereik.
Eigen diensten
Steeds meer eigenaren van tv-zenders bieden ook een eigen streamingdienst aan. Als wordt besloten de distributie van een lineaire tv-zender te staken, belandt de content vaak grotendeels reclamevrij op de eigen streamingdiensten. Dit is ook het geval bij Comedy Central Extra, waarvan de content nu deels is terug te vinden op streamingdienst SkyShowtime.
Overal
Comedy Central Extra stopt niet alleen bij Ziggo en KPN, maar ook bij alle andere providers – zoals T-Mobile, Delta en Caiway – waar deze zender in het aanbod was opgenomen.