Wen er maar aan, tv-kijken wordt veel duurder
De nieuwe manier van tv-kijken gaat voor de consument wel duurder worden. Dit komt vooral door versnippering van het aanbod. Waar vroeger met een standaard tv-abonnement en eventueel aanvullende tv-pakketten een voor de gemiddelde kijker vrijwel compleet pakket van tv-zenders, films en series binnen handbereik was, moet nu – en in de toekomst nog meer – abonnementen bij meerdere bedrijven gekocht worden. Ook als cordcutting – het stoppen met het kopen van een lineair traditioneel tv-abonnement – in de komende jaren verder doorzet, betekent dit niet dat tv-kijken veel goedkoper gaat worden. Sterker, ook dan zal het bedrag dat betaald moet worden voor een vrijwel gelijk contentaanbod hoger worden.
TV-abonnement
Vaak wordt naar de prijs van het tv-abonnement gewezen als boosdoener van het totale bedrag dat bij aanbieders als VodafoneZiggo (Ziggo), KPN en T-Mobile wordt afgenomen. In praktijk blijkt bij het tv-abonnement ook de prijs voor toegang tot het netwerk berekend. Dit is goed te zien aan de prijs van een internet-only abonnement. Voor gemiddeld tien euro per maand extra kan een basis tv-abonnement erbij gekocht worden. Omdat bij de meeste aanbieders ook een online kijkmogelijkheid wordt geleverd, is dit voor het live kijken naar sport-, nieuws- en actualiteitenprogramma’s ook voor cordcutters aantrekkelijk. Een los online abonnement op een dienst die live tv-zenders levert, is wellicht enkele euro’s goedkoper, maar levert ook beduidend minder zenders. Ook leveren Ziggo, KPN en T-Mobile een premium sportzender bij het basispakket dat tevens online te bekijken is. Bij Ziggo is dit Ziggo Sport en bij KPN en T-Mobile FOX Sports 1.
Versnippering content
Maar vooral versnippering van content gaat het tv-kijken duurder maken. De komst van meerdere nieuwe streamingdiensten lijkt voor de consument aantrekkelijk maar is dit in praktijk voor de consument niet. Zo waren films en series van Disney voorheen bij bestaande streamingdiensten als Netflix en Videoland te zien. In de komende jaren gaat blijken dat al dit content exclusief bij de nieuwe streamingdienst Disney+ wordt aangeboden. Datzelfde geldt voor content van WarnerMedia. Nu zijn die films nog bij andere bestaande online streamingdiensten te zien. In de toekomst verschuift dit naar de nieuwe streamingdienst HBO Max die in de loop van volgend jaar wordt gepresenteerd. Wat voor Netflix en Videoland geldt, is ook van toepassing voor de video on demand-platformen van distributeurs als Ziggo en KPN. Zij leveren nu bij respectievelijk de abonnementen Ziggo Movies & Series en Pluspakket content van Disney en WarnerMedia. Ook dit aanbod gaat in de toekomst versoberen. Voor Ziggo kunnen de druiven het zuurst zijn. Het kabelbedrijf levert in ieder geval tot 2021 exclusief in Nederland films en series van HBO. Maar omdat HBO eigendom van WarnerMedia is, kan het zomaar mogelijk zijn dat na het aflopen van het huidige rechtencontract de HBO-content door WarnerMedia bij de eigen streamingdienst HBO Max in Nederland wordt ondergebracht.
Duurder internet-only
Omdat distributeurs minder gaan verdienen aan de verkoop van tv-abonnementen en door cordcutting internet de belangrijkste dienst wordt, is het niet ondenkbaar dat de prijs van internet-only abonnementen in de komende jaren gaan stijgen. Internet wordt namelijk via hetzelfde netwerk als tv geleverd. Als de inkomsten uit de verkoop van tv-abonnementen daalt, is de makkelijke optelsom dat de prijs van internetabonnementen wel moet stijgen om de eigenaar van het netwerk dezelfde inkomsten te laten behouden. Die inkomsten zijn voor een groot deel nodig om het netwerk technisch te onderhouden. Natuurlijk heeft de eigenaar van het netwerk een bepaalde winstmarge bij de exploitatie van het netwerk. Maar zij zullen als commercieel bedrijf deze winstmarge niet of slechts heel beperkt willen laten dalen door het aankomende veranderende kijkgedrag van Nederlanders. Omdat internetnetwerken door cordcutting belangrijker worden, moet ook de veiligheid naar een hoger niveau worden gebracht en de datacapaciteit verhoogd worden. En dit zorgt voor extra investeringen en dus hogere abonnementsprijzen.
Illegaal kijken
Steeds vaker wordt als oplossing van het duurder prijskaartje voor tv-kijken naar de verboden illegale weg gewezen. Maar als lineaire traditionele tv op retour is en grote marktpartijen als Netflix, Disney, Amazon, Facebook, Google en WarnerMedia de meeste inkomsten uit online gaan genereren, wordt de strijd tegen illegaal kijken ook harder. Waar nu de eindgebruiker vrijwel altijd met rust wordt gelaten, is het niet ondenkbaar dat onder druk van deze grote bedrijven het opsporingsbeleid juist op de eindgebruiker wordt gericht.