1. Nieuws

    WK-verkoop televisies valt tegen

    De consument is afwachtend met de aankoop van een nieuwe televisie. De verkoop rond het WK voetbal valt tegen in vergelijking met vier jaar geleden. De verkoop is bijna gehalveerd.
    Jarco Kriek
    21 juni 2014
    comments 9
    WK-verkoop televisies valt tegen
    De consument is afwachtend met de aankoop van een nieuwe televisie. De verkoop rond het WK voetbal valt tegen in vergelijking met vier jaar geleden. De verkoop is bijna gehalveerd.

    Ondanks dat televisiefabrikanten met nieuwe technieken als OLED, Ultra HD en gebogen (curved) beeldschermen de verkoop van televisies willen stimuleren, maakt de consument pas op de plaats en houdt de hand op de knip. Marktonderzoeker Gfk meldt aan de NOS dat er dit jaar rond het WK voetbal in Brazilië 279.000 televisies worden verkocht. Vier geleden tijdens het vorig WK voetbal in Zuid-Afrika gingen er nog 527.000 televisies over de toonbank.

    Markt verzadigd

    Gfk denkt dat de markt verzadigd is en dat de meeste concurrenten niet bereid zijn om binnen vier jaar een nieuwe televisie te kopen. Tijdens het WK voetbal van 2010 werden veel platte HD-televisies verkocht om oudere beeldbuistelevisies te vervangen. Het WK voetbal was toen in HD-kwaliteit te bekijken. Dit jaar ligt de focus van televisiefabrikanten op Ultra HD. Het probleem is echter dat er voor de consument geen enkele wedstrijd live in Ultra HD-kwaliteit in de Nederlandse huiskamer te bekijken is. Ondanks de mindere verkoop in vergelijking met vier jaar geleden zorgt het WK voetbal wel voor een stimulans in de verkoop van televisies. De verkoop ligt twintig procent hoger dan een jaar geleden toen er geen grote mondiale sportevenementen waren.

    GfkNOStelevisieHDUltra HDUHDUHDTVUltraHDcurvedverkoopWKvoetbalBraziliëSamsungLGSonyPhilipsHDHDTVbeeldbuisLEDOLEDLCDCurved

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:15 uur
    Nairo Quintana werkt weer aan zijn grote doel: de Tourwinst. Toch doemt er een probleem op. Movistar heeft zich versterkt met Mikel Landa, vorig jaar de rebel van Sky. Dan heeft de ploeg dus het paard van Troje binnengehaald, want Landa gaat: ‘nooit meer voor een kopman werken’. Wat zal dat opleveren in de eerste bergetappe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Het gevoel van De Vierdaagse

    Het gevoel van De Vierdaagse
    NPO 1 om 19:10 uur
    Als Fons de Poel aan de Vierdaagse denkt, krijgt hij kriebels in het vooronder. Als rasechte Nijmegenaar (in 2003 maakte hij nog het singeltje ‘Go NEC, We Gaan Europa in’) kan hij het gevoel van de Vierdaagse pas écht overbrengen. Hij weet namelijk precies wanneer de wandelaars hun brandpunt bereiken.