WK voetbal wel via Astra1 maar niet via Hotbird satelliet

De Duitse publieke omroepen ARD en ZDF zenden de wedstrijden
van het WK voetbal 2014 in Brazilië wel via de Astra1- maar niet via de
Hotbird-satelliet live en ongecodeerd uit.
De Arabische sportzender Bein Sport – dat voorheen onder de
naam Al Jazeera Sport door het leven ging – had ook bedenkingen bij het
ongecodeerd uitzenden van de WK voetbalwedstrijden via de Astra1-satelliet. De
reden hiervoor is het grensoverschrijdend karakter van satellietdistributie.
ARD en ZDF hebben de uitzendrechten voor Duitsland in bezit. De
Astra1-satelliet is echter ook in Algerije te ontvangen. Voor dat land bezit
het uit Qatar afkomstige Bein Sport de uitzendrechten.
Uitzendrechten
Een soortgelijk probleem speelde ook tijdens het vorige WK
voetbal in 2010 in Zuid-Afrika. Net als toen gaat de ZDF de voetbalwedstrijden
niet via de Hotbird satelliet op 13 graden oost uitzenden. Dit komt omdat de
footprint van de Hotbird satelliet groter is en meer richting het Midden Oosten
ligt dan de Astra1-satelliet. Via de Astra1-satelliet kan Bein Sport
satellietverspreiding niet tegenhouden. Meer dan zeventien miljoen huishoudens
in Duitsland kijken via deze satelliet naar de Duitse publieke zenders. Een
verzoek voor uitzendverbod heeft hierdoor geen kans van slagen. Voordwaarde is
wel dat ARD en ZDF geen reclame mogen maken voor ontvangst buiten de eigen
landsgrenzen. Geruchten dat Bein Sport via de rechter toch om een
WK-uitzendverbod via de Astra1 wil afdwingen worden door partijen ontkend. Omdat de meeste Nederlandse aanbieders direct of indirect het aanvoersignaal van ARD en ZDF via de Astra1-satelliet afnemen, kan men het WK voetbal via deze Duitse zenders via kabel, DSL en glasvezel bekijken.
Spotbeam
De verwachting is dat de komende jaren – mede door hogere
prijzen – de beperkingen van die bij uitzendrechten gesteld worden een belangrijkere
rol gaan spelen. Vooral grensoverschrijdende distributieplatformen als
satelliet krijgen hiermee vaker te maken. Engelse publieke- en commerciële
omroepen hebben in overleg met satellietbedrijf SES ervoor gekozen om problemen
met uitzendrechten te voorkomen door de nieuwe satellieten te voorzien van een
zogenaamde spotbeam. Hierdoor is het ontvangstgebied hoofdzakelijk op het
Verenigd Koninkrijk gericht. Ontvangst in de Benelux is goed mogelijk maar
richting oost- en zuid-Europa het al snel problematisch.









