Wordt 2021 rampjaar voor Ziggo?
Wellicht een klein wolkje aan een helder blauwe lucht. Zo kon de situatie bij Ziggo omschreven worden. In ieder geval tot enkele weken geleden. Want toen bleek een Siberisch koufront met veel grote donkere wolken zich op het kabelbedrijf gemunt te hebben. De vraag is dan ook: wordt het toch nog een goede Hollandse zomer voor Ziggo of komt het bedrijf in ruig weer terecht?
Concurrentiestrijd
Het gaat plots niet meer van een leien dakje bij Ziggo. Het stevige fundament waarbij exclusieve content een belangrijk ingrediënt is, begint af te brokkelen. Met dit exclusieve content probeerde Ziggo bestaande klanten langer te binden. En natuurlijk Nederlanders bij concurrenten als KPN en T-Mobile weg te lokken. Met succes. Nog stelliger, groot succes. Waar KPN met exclusieve content als middel om klanten langer te binden begon, nam Ziggo het idee over. Maar niet alleen dat. Het kabelbedrijf haalde er de scherpe – negatieve – kantjes vanaf. En maakte van het oorspronkelijke idee een echte succesformule.
Nordic Entertainment Group
Niets aan de hand dus. Tot Nordic Entertainment Group (NENT) de droom bruut verstoorde. Om de eigen streamingdienst Viaplay in Nederland in de markt te zetten, deed het Zweedse mediabedrijf een miljoenenbod op de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1. De sport is door het succes van Max Verstappen in Nederland tot een hoogtepunt gepiekt. En Formule 1 is een van de palen waar Ziggo Sport op steunt. Naar verluidt honderd miljoen euro betaalt NENT om de komende drie jaren Formule 1 via online dienst Viaplay in Nederland uit te mogen zenden. Maar het is niet alleen bij Formule 1 gebleven. Inmiddels heeft NENT voor Viaplay ook het Engelse Premier League voetbal bij Ziggo weggekaapt. Premier League is exclusief en uitgebreider vanaf het seizoen 2022/2023 via Viaplay te volgen. Kans op een snelle terugkeer van Premier League bij Ziggo is er niet. NENT kocht de Nederlandse uitzendrechten namelijk direct voor vijf jaar.
Ziggo Sport
Ziggo Sport is het digitale sportkanaal dat Ziggo zonder extra kosten aan alle klanten levert. Exclusieve content dus. Want wie bij KPN of T-Mobile tv kijkt, kan Formule 1 wel live volgen maar dient hiervoor dan wel een Ziggo Sport Totaal-abonnement van ongeveer 15 euro per maand te kopen. Nu is het gratis Ziggo Sport bij Ziggo natuurlijk veel meer dan alleen Formule 1 met Max Verstappen en Premier League maar het verliezen van de uitzendrechten van deze sportcompetities doet Ziggo echt pijn.
Komt er meer aan?
De bittere pil heeft mogelijk nog een extra vieze nasmaak. Want een ander belangrijk ingrediënt van de exclusieve content van het kabelbedrijf is het film- en serie-aanbod van het Amerikaanse tv-merk HBO. Het vijfjarig contract met HBO-eigenaar Warnermedia loopt aan het eind van dit jaar af. De grote vraag is of deze overeenkomst wordt verlengd. Hoe is de situatie nu? Die is wat betreft HBO anders dan Ziggo Sport. Waar Ziggo Sport bij KPN, T-Mobile of een andere distributeur via een aanvullend abonnement nog gekocht kan worden om naar sportcontent te kijken, is dat bij de films en series van HBO niet het geval. Alleen Ziggo-klanten kunnen op een legale manier HBO-content kijken. Dit is ook direct de reden waarom in het verleden afleveringen van series als Game of Thrones in ons land procentueel gezien het meeste in de wereld illegaal werden gedownload.
HBO Max
Verlengen van de huidige overeenkomst lijkt op het eerste gezicht dus de meest geschikte oplossing voor Ziggo. Zeker nu het bedrijf de uitzendrechten van Formule 1 en Premier League is kwijtgeraakt, is er geld beschikbaar om het bod richting Warnermedia aantrekkelijker te maken. Maar geld lijkt niet het belangrijkste struikelblok. Warnermedia heeft namelijk onder de naam HBO Max een eigen streamingdienst. Het bedrijf wil HBO Max wereldwijd in de markt zetten. En de eigen content – films en series van HBO – zijn hierbij van groot belang. Een nieuwe handtekening onder een overeenkomst met Ziggo betekent dus eigenlijk dat HBO Max voor de duur van de eventuele nieuwe overeenkomst nog niet in Nederland beschikbaar gaat komen. Dit betekent voor Warnermedia dat het moeilijker gaat worden om HBO Max op een later tijdstip alsnog in Nederland de strijd met concurrerende streamingdiensten als Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video aan te laten gaan.
Joint-venture
Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, is de laatste ontwikkeling niet in het voordeel van Ziggo. Warnermedia is op zijn beurt weer onderdeel van de Amerikaanse kabelgigant AT&T. En dit bedrijf heeft Warnermedia ingezet in een nieuwe joint-venture met Discovery Inc. Samen gaan WarnerMedia en Discovery op in een geheel nieuw bedrijf waarvan AT&T met meer dan zeventig procent de meerderheidsaandeelhouder wordt. Het nieuwe bedrijf gaat zich vooral op online – en dus OTT – focussen. Daarbij vormen HBO Max en discovery+ de basis. En omdat discovery+ inclusief eigen exclusieve Nederlandse content al in Nederland beschikbaar is, maakt dit de kansen voor Ziggo om de films en series van HBO nog enige tijd exclusief in eigen beheer te hebben een stuk kleiner.
Toekomst
En wat dan? Daar zullen ze op het hoofdkantoor van VodafoneZiggo in Utrecht inmiddels al vele uren over hebben zitten brainstormen. Het wegvallen van de belangrijkste exclusieve content betekent dat de kans groter wordt dat een deel van de klanten weer gaat nadenken over een overstap naar een andere leverancier van tv en internet. Een goed communicatiebeleid kan veel schade voorkomen. Maar VodafoneZiggo is juist nu bezig met vernieuwingen bij de betreffende afdeling. Het worden dus nog echt zware, maar sowieso spannende maanden voor Ziggo.