Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Wordt 'eredivisiebelasting' hoger of wordt Eredivisie live streaming?

    Voorzichtig maken mediabedrijven zich op voor de veiling van de uitzendrechten van het Nederlandse eredivisievoetbal. Wat betekent dit voor de consument?
    Jarco Kriek
    30 july 2022
    comments 6
    Wordt 'eredivisiebelasting' hoger of wordt Eredivisie live streaming?
    Foto Getty Images

    Het lijkt nog ver weg, maar over drie jaar is de huidige overeenkomst voor de uitzendrechten van de Eredivisie afgelopen. Naar verwachting wordt tijdens het huidige voetbalseizoen – dat dit weekend wordt afgetrapt – duidelijk hoe en waar de Eredivisie na 2025 te zien is.

     

    Huidige situatie

    In 2013 werden de uitzendrechten van de Eredivisie voor de duur van twaalf jaar verkocht aan het Amerikaanse FOX. Hiervoor maakte het mediabedrijf van de Rupert Murdoch een miljard euro vrij. FOX wist de Eredivisie nooit rendabel te krijgen: betaalzender FOX Sports maakte tientallen miljoenen euro per jaar verlies. Uiteindelijk moest hard aan de noodrem worden getrokken. De Amerikanen kwamen met een voor Nederland nog onbekende constructie. Providers als KPN, T-Mobile en Canal Digitaal werd het mes op de keel gezet: óf geen eredivisievoetbal aan klanten meer aanbieden, óf voor elke klant – ongeacht deze nu wel of niet naar FOX Sports kijkt – een vaste afdracht per maand betalen. De eredivisiebelasting was geboren. Alleen Tele2 ondertekende het nieuwe contract niet.

     

    Minder belasting

    Ziggo hoefde niet te tekenen omdat het kabelbedrijf in 2015 een oude overeenkomst voor de duur van vijf jaar had gesloten. Uiteindelijk moest Ziggo onder druk van de concurrentie in 2020 alsnog akkoord gaan met de eredivisiebelasting. De kabelaar kon in de onderhandelingen wel bedingen dat de afdracht per abonnee lager werd. En omdat toezichthouder NMa (het huidige Autoriteit Consument & Markt) bij het begin van FOX Sports had bepaald dat alle providers onder gelijk voorwaarden exact dezelfde diensten geleverd moesten krijgen, zorgde de overeenkomst met Ziggo ervoor dat ook andere providers de eredivisiebelasting lager zagen worden. Na de overname door Disney werd FOX Sports omgedoopt tot ESPN. Disney nam de uitzendrechten over, inclusief de bijbehorende afspraken met providers over de Eredivisie.

     

    Meer geld

    Wie denkt dat 90 miljoen euro – het bedrag dat Disney nu jaarlijks voor de eredivisierechten betaalt – te veel is, heeft het mis. Marketingexperts zoals Chris Woerts gaan ervan uit dat de prijs voor de uitzendrechten van Eredivisie fors gaat stijgen. Aan De Telegraaf laat Woerts weten dat hij denkt dat er minimaal 50 tot 75 procent meer dan de huidige prijs betaald moet worden. Daarbij kan de prijs wellicht nóg hoger worden als grote internationale mediabedrijven met eigen streamingdiensten - zoals Apple en Amazon - zich met het biedingsproces gaan bemoeien. Immers, streamingdiensten zien in sport een goede manier om zich van de concurrentie te onderscheiden nu de uitzendrechten van de populairste films en series niet meer op de markt zijn.

     

    ESPN

    Mocht ESPN aan deze biedingsstrijd wil meedoen, dan moet het dus meer voor de uitzendrechten gaan betalen. Het voordeel is wel dat FOX – en dus nu ook Disney – de sportzender heeft ondergebracht in een joint-venture met Eredivisie CV met KNVB als andere aandeelhouder. Disney heeft in deze joint-venture wel een meerderheidsbelang en dus beslissingsmacht. Maar als ESPN wil doorgaan met Eredivisie, dan moet het toch echt dieper in de geldbuidel tasten. En dat betekent dat Disney of een ander verdienmodel voor ESPN moet bedenken of verder gaan met het huidige model. In het laatste geval betekent dit dat de eredivisiebelasting voor providers hoger wordt. En dat dus de kans heel groot is dat dit wordt doorberekend in de abonnementsprijs. Afhankelijk van de prijs van de uitzendrechten kan dit oplopen tot enkele euro's per maand.

     

    Viaplay

    De kans dat Eredivisie net als Formule 1 en darts na medio 2025 verder gaat bij een streamingdienst is reëel. Viaplay heeft al eerder aangegeven dat het wil meebieden om de uitzendrechten in bezit wil krijgen. Uit de aankoop van de uitzendrechten van Formule 1 blijkt dat het Zweedse bedrijf er niet voor terugschrikt om meer te betalen dan de werkelijke waarde van uitzendrechten. Het boekt in dat geval een deel van het betaalde bedrag weg op het budget voor marketing. Want net als nu met Formule 1 betekent het bezit van de uitzendrechten van de Eredivisie een grote stroom gratis promotie in onder meer media en op sociale media.

     

    Amazon

    Maar ook andere internationale streamingdiensten houden de biedingsstrijd van de uitzendrechten van het Nederlandse betaald voetbal goed in de gaten. Vooral Amazon richt zich in Europa vaker op sportrechten voor de eigen streamingdienst Prime Video. Zo kocht het voor meer dan een half miljard euro de uitzendrechten van een deel van de wedstrijden van de UEFA Champions League en biedt de streamingdienst ook een klein aantal wedstrijden van de Premier League live aan abonnees aan. Een andere kaper op de kust is Apple. Dit Amerikaanse bedrijf kocht voor de nog kwakkelende eigen streamingdienst Apple TV+ onlangs voor meerdere jaren de uitzendrechten van de Amerikaanse voetbalcompetitie.

     

    Meer landen

    De eredivisierechten zijn voor internationale streamingdiensten ook om een andere reden interessant. Het bedrijf Eredivisie Media & Marketing CV waarin ESPN nu is ondergebracht heeft namelijk de volledige rechten van de Eredivisie gekocht. Dit betekent dat het ook om de internationale rechten gaat. Een internationale streamingdienst kan na de aankoop dan ook in alle landen waar het actief is wedstrijden van de Eredivisie live gaan aanbieden, of dit nu om één of alle wedstrijden per speelronde gaat. En mede hierdoor is het niet ondenkbaar dat de komende biedingsstrijd voor de uitzendrechten vanaf het seizoen 2025-2026 kan uitmonden in een megaklapper voor de voetbalclubs.

    ESPNDisneyDisney BeneluxEredivisie Media & MarketingEredivisievoetbaluitzendrechtenstreamingdienstlive streamingsportViaplayViaplay GroupAmazonPrime VideoApple TVApple TV+Apple

    Reacties

  1. TV-TIP I Want Your Song

    I Want Your Song
    SBS 6 om 20:30 uur
    Met nummers als Ik wil zwemmen (in Bacardi Lemon) en Bieber van de kroeg heeft de Leidse vibratokoning Mart Hoogkamer de ­polonaise aan zijn kont hangen.

    TV-TIP The Beach

    The Beach
    Net 5 om 20:30 uur
    Een jonge Amerikaan heeft genoeg van zijn technologische omgeving. Door naar Thailand af te reizen probeert hij de sleur van alledag te doorbreken en de zin van zijn bestaan terug te vinden. In Thailand maakt hij kennis met een eigenaardige man die hem vertelt over een wonderbaarlijk mooi strand. Dit strand zou een paradijs op aarde moeten zijn.

    Interview

    • *

      Anita Witzier

      Festival van de liefde

      Anita Witzier en Edson da Graça gaan op zoek naar de mooiste liefdesverhalen en helpen de liefde een handje.
      Reacties0 reactie(s)