Wordt kijken naar films, series en sport voor velen onbetaalbaar?
De tijd dat met alleen een traditioneel tv-abonnement bij distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal, T-Mobile en Delta Fiber (Delta en Caiway) naar vrijwel alle voor Nederland beschikbare films en series gekeken kon worden, ligt definitief achter ons. De content versnippert over meerdere zenders en diensten. De opkomst van streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video speelt hierbij een belangrijke rol. Maar nu steeds meer contenteigenaren eigen streamingdiensten op de markt brengen, is verdere versnippering van de content niet meer af te wenden. Contenteigenaren verkochten de rechten van hun films en series aan tv-zenders en streamingdiensten. Na de introductie van de eigen streamingdienst worden deze rechten niet meer verkocht. Deze titels zijn voortaan alleen via de eigen streamingdienst te zien.
Uitgeklede abonnementen
Voor traditionele distributeurs betekent dit een aderlating. Omdat het kwalitatieve aanbod van films en series op traditionele tv-zenders (veel) minder groot is geworden, is dit abonnement minder aantrekkelijk voor klanten. Dit is vooral terug te zien aan de verkoop van aanvullende abonnementen waarbij meer zenders worden geleverd. Het aantal door Nederlanders gekochte aanvullende abonnementen zoals Ziggo Movies & Series XL en KPN Pluspakket loopt terug. Bij deze aanvullende abonnementen leveren Ziggo en KPN naast traditionele zenders ook een extra aanbod van films en series die via het video on demand-platform zonder extra kosten onbeperkt bekeken kunnen worden. Maar ook hierbij geldt dat aansprekende films en series steeds minder aangeboden kunnen worden omdat contenteigenaren dit content meer en meer exclusief voor eigen streamingdiensten inzetten. Zo trekt WarnerMedia vanaf 2022 HBO-content, dat nu exclusief bij Ziggo te zien is, terug om in te zetten voor de eigen streamingdienst HBO Max dat in de loop van 2022 in Nederland op de markt komt.
Meer abonnementen
Voor film- en serieliefhebbers die net als vroeger naar de door hen geliefde content willen blijven kijken, zit er dus niets anders op dan meer abonnementen van streamingdiensten te kopen. De vraag is waar de grens van de consument ligt. Zeker nu de onderlinge strijd tussen streamingdiensten is losgebarsten, komen abonnementsprijzen onder druk te staan. Zo verhoogt Netflix in Nederland de prijs van abonnementen met maximaal drie euro per maand. Dit komt overeen met een prijsverhoging van maximaal maar liefst dertig procent. Netflix heeft dit extra geld nodig om eigen films en series te laten maken. Want alleen met eigen exclusieve content kan een streamingdienst zich van concurrenten onderscheiden. Maar daardoor is de cirkel wel rond. Streamingdiensten gaan meer content maken, maar om dit content te maken moet de abonnee meer gaan betalen. De kans op aanhoudende prijsverhoging ligt hierdoor op de loer.
Onbetaalbaar
De huidige en de te verwachten ontwikkeling op de tv-markt doet het ergste voor de toegankelijkheid van deze markt vrezen. Omdat meer abonnementen gekocht dienen te worden die ook nog eens duurder worden om naar een representatief aanbod van films en series te kunnen kijken, worden de maandelijkse lasten voor steeds meer huishoudens dusdanig duur dat vaker keuzes gemaakt dienen te worden. Zeker omdat voor het kijken naar streamingdiensten ook een internetabonnement nodig is – die in Nederland duurder is dan veel andere Europese landen – wordt tv-kijken voor meer Nederlanders een vorm van voor hen vrijwel onbetaalbare luxe. Voor deze groep Nederlanders – en wellicht voor veel meer Nederlanders – is de komst van nieuwe streamingdiensten als HBO Max zeker geen goede ontwikkeling.
Sport
En het einde van de versnippering van content is nog niet in zicht. Naast films en series lijken streamingdiensten zich nu ook op sport te gaan richten. Zo verdwijnt Formule 1 van traditionele distributie via Ziggo Sport naar de nieuwe streamingdienst Viaplay van Nordic Entertainment Group (NENT). Zelfs het darten is vanaf volgend jaar bij Viaplay te zien, later in 2022 gevolgd door het Engelse Premier League-voetbal. Maar ook bedrijven als Netflix en Amazon lijken de markt van sportcontent gevonden te hebben. Het lijkt een voorbode voor de aankomende strijd om de uitzendrechten van voetbalcompetitie Eredivisie die over ongeveer drie jaar weer voor de periode na 2025 op de markt komen. Analisten denken dat deze rechten minimaal twee keer zoveel als nu gaan kosten. Uiteindelijk komt de eindafrekening van hogere inkoop van de rechten op het bordje van de consument terecht.