1. Nieuws

    Wordt tv een te dure luxe voor deel Nederlanders?

    De prijs van een tv-abonnement is in de afgelopen jaren flink gestegen. En aan de prijsstijging lijkt geen einde te komen. Zeker nu de belangrijkste zenders meer geld voor distributie willen ontvangen.
    Jarco Kriek
    6 december 2018
    comments 16
    Wordt tv een te dure luxe voor deel Nederlanders?

    Vooral de Nederlandse publieke omroep (NPO) ziet in hogere inkomsten uit distributiedeals de belangrijkste manier om dalende subsidiegelden te compenseren. De inkomsten uit verkoop van reclame dalen. Reden voor de overheid om jaarlijks minder geld aan de publieke omroep over te maken. Zo krijgt de NPO het komend jaar rond de zestig miljoen euro minder geld. Het eerste jaar wordt dit nog met een extra eenmalige toeslag van veertig miljoen euro door het kabinet gecompenseerd. Daarna moet de NPO zelf middelen vinden om de verlaging van subsidie op te vangen. De politiek gaf als hint extra inkomsten bij tv-aanbieders (distributeurs) te zoeken. NPO vertaalt dit in een hogere doorgiftevergoeding voor de zenders bij het aangaan van nieuwe overeenkomsten.

     

    Duurder abonnement

    Eigenlijk zorgt de hint van de politiek ervoor dat de consument de rekening voor de bezuiniging bij de publieke omroep moest ophoeten. TV-abonnementen gaan namelijk bij een hogere doorgiftevergoeding voor NPO voor de consument duurder worden. Mogelijk fors duurder. Niet alleen de NPO wil meer geld van aanbieders voor doorgifte van zenders. Ook RTL en Talpa TV zetten bij nieuwe onderhandelingen op dit resultaat in. Al is de situatie tussen het publieke NPO en de commerciële zenders van RTL en Talpa TV op papier anders, feitelijk moeten de aanbieders op de nieuwe eisen ingaan. Zo moeten aanbieders die meer dan 100.000 tv-abonnementen verkopen de belangrijkste tv- en radiokanalen verplicht doorgeven. Bij RTL en Talpa TV is deze wettelijke plicht er niet, maar zijn deze zenders voor het grootste deel van de Nederlanders zo belangrijk dat aanbieders het zich niet kunnen permitteren om deze zenders uit het aanbod te laten. Gevolg is een duurder abonnement omdat een hogere inkoopprijs van tv-zenders zich altijd in een duurder tv-abonnement voor de consument gaat vertalen.

     

    Nederlanders in het nauw

    Vooral een eventuele forse prijsstijging zal ervoor zorgen dat voor een deel van de Nederlanders het tv-abonnement het maandelijkse huishoudboekje nog meer gaat ontregelen. Het goedkoopste tv-abonnement kost nu gemiddeld rond de twintig euro per maand. Omdat een huisgezin eigenlijk niet zonder internet kan, is een duo play-abonnement nodig. Dit soort abonnementen zijn vaak niet voor een prijs onder de veertig euro per maand verkrijgbaar. Omdat aanbieders ook vernieuwingen aan het netwerk uitvoeren, wordt niet alleen tv, maar ook internet duurder. Vooral voor huishoudens die van een minimuminkomen moeten rondkomen, worden dit soort abonnementen bijna een luxeartikel waar een te duur prijskaartje aan hangt. Zeker als de prijs in 2019 met enkele euro’s per maand gaat stijgen. Een vergelijking: tien jaar geleden kon je met Digitenne voor zes euro per maand naar de belangrijkste zenders van Nederland kijken. Nu kost dit abonnement €15,50 per maand en is het voor de meeste Nederlanders nog steeds de goedkoopste manier om lineaire tv te consumeren.

     

    Zijn er alternatieven?

    Die zijn er zeker. NPO 1, NPO 2, NPO 3 en de regionale omroep kunnen zonder abonnement en dus gratis via DVB-T en toekomstig DVB-T2 worden bekeken. Maar dan kun je nog steeds niet naar de commerciële zenders of live Eredivisie-voetbal kijken. Een ander alternatief is om illegaal naar tv te gaan kijken. Een illegaal IPTV-abonnement is voor minder dan honderd euro per jaar bijvoorbeeld op Marktplaats te koop. Hiermee kan vaak naar meer dan duizend zenders gekeken worden. Met daarbij alle Nederlandse zenders inclusief de betaalzenders FOX Sports, Ziggo Sport en Film1. Of het echt een goed alternatief is, valt te betwijfelen. Steeds meer servers worden uit de lucht gehaald waardoor het kijken onmogelijk wordt. Omdat dit soort abonnement vooruit betaald moeten worden, is bij het stoppen van de dienst voor de einddatum van het abonnement de consument het geld kwijt. Ook kan goede levering van tv-zenders bij illegale IPTV-abonnementen niet gegarandeerd worden. Het zijn echter de zenders – en indirect ook aanbieders zoals Ziggo en KPN – zelf die door de duurdere abonnementen de Nederlander naar dit soort illegale oplossingen duwen.

    tvtelevisieabonnementNPOpublieke omroepRTLRTL NederlandTalpaTalpa TVTalpa NetworkZiggoKPNT-MobileDigitenneonlineinternetIPTVillegaaldistributiedoorgiftedoorgiftevergoeding

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 TICKETS ZIGGO F1 LIVE

      De Grand Prix van Oostenrijk is 30 juni niet alleen levensecht te volgen op de tribunes bij het circuit, maar ook voor duizenden fans in de Ziggo Dome. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor dit live evenement in de Ziggo Dome weggeven.

    TV-TIP Inspector Banks

    Inspector Banks
    NPO 2 om 20:25 uur
    Annie Cabbot (Andrea Lowe) is terug van zwangerschapsverlof, zowel in de serie als in het echte leven. Vervangster Helen Morton (Caroline Catz) deed het zo goed dat ze mag blijven. Het team van inspecteur Alan Banks (Stephen Tompkinson) mag meteen aan de bak als een tiener vermist wordt. Alles wijst op een ontvoering en dan moet je net een inspecteur met verse moedergevoelens hebben...

    TV-TIP De Roelvinkjes passen op de winkel

    De Roelvinkjes passen op de winkel
    SBS6 om 20:25 uur
    Acht weken lang hebben de Roelvinkjes op diverse winkels gepast en daar komt nu een einde aan. In de laatste aflevering moeten Dries, Donny, Dave en Honoria aan de slag in een viswinkel. Het gezin ontdekt dat er heel veel bij komt kijken om een viswinkel te runnen en dat je niet kunt ontsnappen aan de penetrante geur.

    Interview

    • *

      Barry Atsma

      The Rook

      Ideale schoonzoon Barry Atsma speelt een enge creep in de internationale thrillerserie The Rook, over mensen met paranormale gaven.
      Reacties0 reactie(s)