Wordt Ziggo duurder als Formule 1 terugkeert bij de aanbieder?
Zeker is in ieder geval dat de koper van de uitzendrechten van de koningsklasse van de autosport een prijs gaat betalen die ver boven de commerciële marktwaarde ligt. FOM geniet namelijk van een zogenaamde Maxbelasting door de goede prestaties van Max Verstappen waardoor Formule 1 in Nederland een kijkhit is geworden. Geluiden worden steeds luider dat VodafoneZiggo voor bedrijfsonderdeel Ziggo en sportzender Ziggo Sport (Totaal) de uitzendrechten koopt voor een bedrag dat mogelijk boven de 50 miljoen euro per jaar ligt.
Welkomstbonus
Natuurlijk is VodafoneZiggo een commercieel bedrijf en geen filantropische instelling. Bij Ziggo-klanten die niet van Formule 1 houden, zijn dan ook vragen te horen of zij desondanks moeten meebetalen als de uitzendrechten definitief worden binnengehaald. Een terechte vraag, die niet makkelijk te beantwoorden is. De kans is echter klein dat het abonnement van Ziggo-diensten fors gaat stijgen. VodafoneZiggo geeft nu immers tientallen euro per jaar weg aan welkomstbonussen voor nieuwe klanten. Deze bonussen worden na het binnenhalen van de uitzendrechten vervangen door gratis sportcontent. Zo zijn vanaf komend voetbalseizoen alle Europese voetbalcompetities van clubteams die door UEFA worden georganiseerd bij Ziggo Sport en deels gratis voor Ziggo-klanten te bekijken. Met Formule 1 bij het sportaanbod heeft Ziggo een aansprekend gratis sportaanbod om nieuwe klanten te lokken. Tegelijkertijd worden bestaande klanten met deze gratis sportcontent binnenboord gehouden.
Providers
Voor de sportcontent (inclusief Formule 1) die Ziggo zonder extra kosten kan aanbieden, moeten klanten van KPN, Odido, Delta en alle andere providers rond de 15 euro per maand betalen. Het is de verwachting dat na het binnenhalen van de uitzendrechten van de Formule 1 de prijs van de abonnementen bij Ziggo niet of nauwelijks zal stijgen, maar dit kan heel anders zijn bij het Ziggo Sport Totaal-abonnement bij andere providers. VodafoneZiggo kan heel tactisch de prijs van de gekochte uitzendrechten doorberekenen in het Ziggo Sport Totaal-abonnement. Op deze manier wordt voor sportaanbieders financieel aantrekkelijk om voor Ziggo te kiezen. Op deze manier kan het glasvezeloffensief waar Ziggo op dit moment zoveel last heeft beter gepareerd worden.
Concurrentiepositie
Het binnenhalen van de Formule 1-uitzendrechten door VodafoneZiggo wordt bij andere providers dan ook als een waar doemscenario gezien. Zij zien liever dat Formule 1 bij Viaplay blijft of door een ander provider-onafhankelijke streamingdienst wordt gekocht. Want naast het financiële voordeel dat Ziggo de eigen klanten kan geven, is er nog een ander belangrijk aspect. Ziggo zal Formule 1 in 4K-beeldkwaliteit gaan aanbieden en het kanaal Ziggo Sport 4K is alleen bij Ziggo – ook zonder meerkosten – in het zenderaanbod opgenomen. Ook in de toekomst blijft dit kanaal exclusief beschikbaar voor Ziggo-klanten. In tegenstelling tot ESPN - dat iedere provider dezelfde streams moet aanbieden - is VodafoneZiggo een dergelijke eis door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) niet opgelegd. In het extreemste geval zou VodafoneZiggo er zelfs voor kunnen kiezen om Formule 1 alleen aan de eigen Ziggo-klanten aan te bieden.