XITE blijft bij Ziggo en KPN in zenderaanbod
Bij het Duitse kabelbedrijf Unitymedia verdween XITE op eigen verzoek vorige maand uit het zenderaanbod. "De reden om te stoppen bij Unitymedia was een bewuste keuze en eentje die gericht was op onze huidige focus op het interactieve product", aldus Moa Afzal van XITE tegen Totaal TV. De nieuwe interactieve strategie werd eind 2018 in Amerika bij Comcast geïntroduceerd. Dit is een verbeterde versie van een al bestaand interactief platform.
XITE gaat interactief
XITE verbeterde in 2015 de muziekvideo-ervaring met het lanceren van een interactieve service, waarmee kijkers muziekvideo’s kunnen liken en skippen, kunnen kiezen uit bestaande themakanalen of zelf een muziekkanaal kunnen bouwen. In december 2018 is een vernieuwde versie van dit product gelanceerd bij Comcast in de Verenigde Staten, een van de grootste distributeurs ter wereld. "Op dit moment zijn wij bezig om dit nieuwe interactieve product in nog meer landen en op nog meer platformen te lanceren", aldus Afzal. XITE verwacht hier de komende weken of maanden al meer over te kunnen vertellen.
Lineaire distributie in Nederland
De huidige ontwikkeling betekent overigens niet dat het aanbod van lineaire zenders bij Nederlandse distributeurs verder inkrimpt. Moa Afzal: "Er zijn bij XITE op dit moment geen plannen om in welk land dan ook te stoppen met een van onze huidige lineaire zenders." Overigens is bij Ziggo het interactieve platform van XITE al enige tijd operationeel. Alleen dit jaar verdwenen tot nu toe de zenders AMC, Travel Channel, Food Network en Fine Living in de Benelux. De eigenaren van deze zenders besloten zelf om met lineaire verspreiding te stoppen.