XS4All crowdfunding enorm succes: Slacht KPN kip met gouden eieren
Het geld is nodig voor het fundament van het zogenaamde Plan B. KPN houdt vooralsnog vast aan de ingezette éénmerkstrategie waarbij na Telfort voor het einde van 2020 ook XS4All onder de eigen merknaam KPN wordt ondergebracht. Op dit moment is XS4All een zelfstandig bedrijf dat zelfstandige beslissingen kan maken ondanks dat het eigendom van KPN is. Deze status verandert als KPN de plannen met XS4All daadwerkelijk doorzet. Dit is reden voor het actiecomité XS4All Moet Blijven om een nieuwe aanbieder van vaste diensten zoals tv en internet op te tuigen om als alternatief in de markt te zetten als XS4All definitief verdwijnt.
KPN
Of dit gaat gebeuren, is overigens om meerdere redenen onzeker. Als eerste is de Ondernemingsraad van XS4All een juridische strijd tegen het besluit van KPN begonnen. Daarnaast wil de nieuwe CEO van KPN Joost Farwerck het gesprek over de toekomst van XS4All nog aangaan. KPN probeert klanten van XS4All in de tussentijd gerust te stellen dat niets aan de geleverde diensten verandert als XS4All onder de merknaam van KPN wordt ondergebracht.
XS4All Moet Blijven
Op de eerste avond had de crowdfundingactie meer dan 800.000 euro opgebracht. Het doel van de crowdfunding is om minimaal 1,25 miljoen euro op te halen. Het maximale eindbedrag van de actie is op 2,5 miljoen euro vastgesteld. Het gemiddelde bedrag dat een deelnemer aan deze actie toezegt, ligt rond de 900 euro. Dit is meer dat een huidige klant van XS4All gemiddeld per jaar aan abonnementen voor de diensten tv, internet en telefoon uitgeeft. De vraag is dan ook of KPN met de huidige strategie niet bezig is om de kip met de gouden eieren te slachten.