Zakt Viaplay al tijdens eerste Formule 1-weekend door het ijs?
Er waren slechts 21 dagen nodig om een brancheorganisatie het oordeel ‘minder professioneel’ uit de mond te laten vallen. En dan is deze bewoording waarschijnlijk alleen zo geformuleerd om het woord onprofessioneel te vermijden om zodoende geen lopende onderhandelingen niet te frustreren.
Onderbrekingen
Het voorgevoel van enkele internetaanbieders met betrekking tot mogelijk verstoring van diensten bij het volledig online leveren van beelden van Formule 1 aan Viaplay-abonnees bleek juist. Er waren in vergelijking met andere streamingdiensten veel meldingen van haperingen en buffering in het geleverde IP-signaal op sociale media te zien. Bij de app voor Android/Google TV was zelfs enige tijd alleen het logo van Viaplay zichtbaar. Voor klanten Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway was dan ook de beschikbaarheid van het lineaire Formule 1-kanaal van groot belang en een goede uitvluchtmogelijkheid bij storing van de online kijkmogelijkheden.
Commentaar
Maar de meeste klachten waren gerelateerd aan het commentaar bij de race dat op sommige momenten zelfs een triopresentatie bleek te zijn. Natuurlijk heeft iedereen gelijk dat Olav Mol vaker kleine foutjes maakte, maar de sidepods van een F1-bolide Airpods – een setje oordopjes van fabrikant Apple – benoemen, heeft Olav Mol nooit gedaan. Op dit soort momenten ontplofte sociale media als Twitter bijkans met tweets waarin opmerkingen als ‘amateuristisch’ en ‘niveau lokale omroep’ voorbij kwamen.
Grand Prix Radio
Het beste bewijs dat Viaplay met de keuze van het commentaarsteam een wellicht cruciale fout heeft gemaakt, is het succes van Grand Prix Radio. Deze online zender zendt de kwalificatie en race van iedere Formule 1-weekend live met commentaar van Olav Mol uit met daarbij een speciale techniek om op een eenvoudige manier het commentaar van Olav Mol en Jack Plooij synchroon te laten lopen met het beeld van Viaplay of F1 TV PRO.
Shoppen
Uitingen als dat het nieuwe team tijd nodig heeft om een weg binnen Formule 1 te vinden, gaan in dit geval minder op. Viaplay-eigenaar Nordic Entertainment Group (NENT) kon namelijk naar hartenlust shoppen bij Ziggo Sport waar een Formule 1-team met een negen jaar lange ervaring actief was. De mogelijkheid was er zelfs geweest om het hele team van Ziggo Sport over te nemen. Maar het is een bewuste keuze van NENT geweest dit niet te doen.