1. Nieuws

    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender

    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.
    Jan-Hein Visser
    31 december 2013
    comments 8
    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender
    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.

    Dit alles wordt duidelijk uit de cijfers die Stichting Kijkonderzoek (SKO) over het marktaandeel heeft gepubliceerd. Het is een belangrijke mijlpaal voor de publieke omroep en vooral voor de kinderzender die zich in haar bestaan nog meer ziet gerechtvaardigd. Zelfs Nickelodeon is voor het eerst verslagen.

    Vooral Disney XD veel marktaandeel verloren

    De markt voor kinderzenders is voortdurend in beweging en dat heeft deels te maken met veranderende wensen bij de jonge kijkers. Kindernet bestaat intussen niet meer en Disney XD heeft van haar ooit gigantische marktaandeel van vijfentwintig procent (toen als Jetix) weinig meer over. Deels is dit te wijten aan de komst van Disney Channel zelf, maar ook door de nieuwe zender RTL Telekids die het niet slecht doet. Zappelin/Zapp behaalde over 2013 een marktaandeel van 20,6 procent, terwijl Nickelodeon bleef steken op 19,1 procent en Disney XD op tien procent.

    Ook Nickelodeon legt het af tegen Zapp/Zappelin

    Bij de NPO en Zapp/Zappelin zelf verklaart men het grote succes van de digitale themazender (te zien via digitale aanbieders op de kabel, satelliet en iptv) doordat kinderen juist echte, authentieke programma's willen zien. De laatste keer dat Zappelin/Zapp de best bekeken kinderzender was, was in 2001, maar toen was er wel sprake van een totaal ander televisielandschap. Ondanks de opkomst van en volgens de NPO juist door de overvloed van de commerciële kindertelevisie spreekt de publieke mix van kinderfilms, documentaires, tekenfilms (Woezel & Pip, Nijntje) en de Vlaamse shows uit de Studio-100-catalogus (Maja de Bij, K3) de doelgroep steeds meer aan.
    Zapp/ZappelinNPOkijkcijfersSKODisneyRTL TelekidsDisney XDNickelodeonNPO

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Oh, wat een jaar!

    Oh, wat een jaar!
    RTL 4 om 20:00 uur
    In Oh, wat een jaar! staan dit keer de swinging sixties centraal! Om precies te zijn het jaar 1965. Teamcaptains Jeroen van Koningsbrugge en Ruben Nicolai dossen zich weer uit in de kledingstijl van die tijd en worden bijgestaan door golden oldies Joke Bruijs en Jan Keizer.

    TV-TIP Grantchester

    Grantchester
    NPO 2 om 20:10 uur
    Het vierde, en voor Sidney Chambers (James Norton) meteen ook laatste seizoen, gaat met vuurwerk en een dolksteek van start en ’s lands favoriete dominee staat er met zijn snufferd bovenop. De zaak moet rap opgelost worden, voor er rassenrellen uitbreken in het anders zo vredige dorpje.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)