1. Nieuws

    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender

    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.
    Jan-Hein Visser
    31 december 2013
    comments 8
    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender
    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.

    Dit alles wordt duidelijk uit de cijfers die Stichting Kijkonderzoek (SKO) over het marktaandeel heeft gepubliceerd. Het is een belangrijke mijlpaal voor de publieke omroep en vooral voor de kinderzender die zich in haar bestaan nog meer ziet gerechtvaardigd. Zelfs Nickelodeon is voor het eerst verslagen.

    Vooral Disney XD veel marktaandeel verloren

    De markt voor kinderzenders is voortdurend in beweging en dat heeft deels te maken met veranderende wensen bij de jonge kijkers. Kindernet bestaat intussen niet meer en Disney XD heeft van haar ooit gigantische marktaandeel van vijfentwintig procent (toen als Jetix) weinig meer over. Deels is dit te wijten aan de komst van Disney Channel zelf, maar ook door de nieuwe zender RTL Telekids die het niet slecht doet. Zappelin/Zapp behaalde over 2013 een marktaandeel van 20,6 procent, terwijl Nickelodeon bleef steken op 19,1 procent en Disney XD op tien procent.

    Ook Nickelodeon legt het af tegen Zapp/Zappelin

    Bij de NPO en Zapp/Zappelin zelf verklaart men het grote succes van de digitale themazender (te zien via digitale aanbieders op de kabel, satelliet en iptv) doordat kinderen juist echte, authentieke programma's willen zien. De laatste keer dat Zappelin/Zapp de best bekeken kinderzender was, was in 2001, maar toen was er wel sprake van een totaal ander televisielandschap. Ondanks de opkomst van en volgens de NPO juist door de overvloed van de commerciële kindertelevisie spreekt de publieke mix van kinderfilms, documentaires, tekenfilms (Woezel & Pip, Nijntje) en de Vlaamse shows uit de Studio-100-catalogus (Maja de Bij, K3) de doelgroep steeds meer aan.
    Zapp/ZappelinNPOkijkcijfersSKODisneyRTL TelekidsDisney XDNickelodeonNPO

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:10 uur
    Het is even omschakelen voor de renners na drie dagen klimmen in de Alpen. Vandaag een vrij vlakke etappe naar Valence, waar een massaprint wordt verwacht. Wij denken dat de turbodijen van André Greipel, het Duitse oermens van Lotto Soudal, de andere paardjes wel eens zou kunnen verrassen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP The Cruise

    The Cruise
    Een om 18:15 uur
    Het drijvende hotel The Regal Princess is volgeboekt, wat maar één ding betekent: de crew, zo'n 1.400 man, moet aan de bak om de vijfduizend passagiers wáár voor hun duizend pond te geven. Er is direct een probleem: de koffers van een familie zijn verdwenen en dat zorgt bij Timothy voor rode vlekken in zijn nek.