1. Nieuws

    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender

    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.
    Jan-Hein Visser
    31 december 2013
    comments 8
    Zappelin/Zapp24 in 2013 meest bekeken kinderzender
    Zappelin/Zapp, was in 2013 het best bekeken kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. De publieke themazender verslaat daarmee voor het eerst in twaalf jaar de commerciële concurrentie.

    Dit alles wordt duidelijk uit de cijfers die Stichting Kijkonderzoek (SKO) over het marktaandeel heeft gepubliceerd. Het is een belangrijke mijlpaal voor de publieke omroep en vooral voor de kinderzender die zich in haar bestaan nog meer ziet gerechtvaardigd. Zelfs Nickelodeon is voor het eerst verslagen.

    Vooral Disney XD veel marktaandeel verloren

    De markt voor kinderzenders is voortdurend in beweging en dat heeft deels te maken met veranderende wensen bij de jonge kijkers. Kindernet bestaat intussen niet meer en Disney XD heeft van haar ooit gigantische marktaandeel van vijfentwintig procent (toen als Jetix) weinig meer over. Deels is dit te wijten aan de komst van Disney Channel zelf, maar ook door de nieuwe zender RTL Telekids die het niet slecht doet. Zappelin/Zapp behaalde over 2013 een marktaandeel van 20,6 procent, terwijl Nickelodeon bleef steken op 19,1 procent en Disney XD op tien procent.

    Ook Nickelodeon legt het af tegen Zapp/Zappelin

    Bij de NPO en Zapp/Zappelin zelf verklaart men het grote succes van de digitale themazender (te zien via digitale aanbieders op de kabel, satelliet en iptv) doordat kinderen juist echte, authentieke programma's willen zien. De laatste keer dat Zappelin/Zapp de best bekeken kinderzender was, was in 2001, maar toen was er wel sprake van een totaal ander televisielandschap. Ondanks de opkomst van en volgens de NPO juist door de overvloed van de commerciële kindertelevisie spreekt de publieke mix van kinderfilms, documentaires, tekenfilms (Woezel & Pip, Nijntje) en de Vlaamse shows uit de Studio-100-catalogus (Maja de Bij, K3) de doelgroep steeds meer aan.
    Zapp/ZappelinNPOkijkcijfersSKODisneyRTL TelekidsDisney XDNickelodeonNPO

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Das Boot

    Das Boot
    NPO 2 om 20:00 uur
    De bemanning van de U-612 vaart in deze laatste aflevering terug naar La Rochelle. Opgelucht, maar tegelijkertijd verslagen. Om de perikelen aan boord van de U-612 te verhullen, verzint de bemanning een list.

    TV-TIP Bad Boys

    Bad Boys
    Veronica om 20:30 uur
    Een bende schurken overvalt het depot van de politie en gaat er met een grote drugspartij vandoor. Twee inspecteurs krijgen 72 uur om de zaak weer recht te zetten.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)