1. Nieuws

    Zenderaanbod Ziggo verschraalt

    Het zenderaanbod bij de grootste Nederlandse televisieleverancier Ziggo is per vandaag aangepast. Net als bij enkele andere aanbieders in Nederland is sportzender Motorsport.tv uit het aanbod verdwenen.
    Jarco Kriek
    1 oktober 2018
    comments 13
    Zenderaanbod Ziggo verschraalt
    Foto ANP

    Niet Ziggo of andere Nederlandse aanbieders hebben enig invloed gehad op het verdwijnen van de sportzender. Motorsport.tv heeft zelf besloten om vanaf 1 oktober de stekker uit traditionele lineaire verspreiding te trekken. De zender gaat als online OTT-kanaal verder. Mindere reclame-inkomsten maar vooral ook de stijging van online kijken van de doelgroep hebben de zender tot dit besluit gebracht. En wellicht een teleurstelling voor veel abonnees van aanbieders is de vaststelling dat meer nichezenders die zich op een relatief kleine doelgroepen richten het voorbeeld van Motorsport.tv in de toekomst gaan volgen. Hoe graag sommige Nederlanders de zwarte piet bij aanbieders zoals Ziggo willen leggen: ze kunnen er niets aan doen. Het signaal wordt niet meer aangeleverd en dus kan de zender niet meer aangeboden worden.

     

    Vervangende zenders

    Mototsport.tv is niet de enige zender die met traditionele lineaire doorgifte is gestopt. Om verschillende redenen besloten onder andere HBO, 13th Street, Syfy en Disney XD 24/7 in de voorbijgaande periode in Nederland te stoppen. In veel gevallen werd door abonnees de bal bij de aanbieder gelegd om de verdwenen zenders door andere te vervangen. Daarbij worden suggesties gedaan van zenders zoals History 2 (H2) die helemaal niet voor Nederlandse aanbieders voor doorgifte beschikbaar is. En ook hier kunnen aanbieders niets aan doen. De contentaanbieder beslist namelijk welke zenders er in een bepaald land door aanbieders doorgegeven mogen worden. Dit heeft onder meer met uitzendrechten van op zenders uitgezonden programma’s te maken. Maar ook de verwachte reclame-inkomsten spelen een rol bij de beslissing van een contentaanbieder om een bepaalde zender in een bepaald land aan te gaan bieden.

     

    Doorgifteprijs

    Het ligt dus zeker niet altijd aan de aanbieder als geen vervanging voor een verdwenen zender aan abonnees geboden wordt. Mochten er al zenders voorhanden zijn om als vervanging ingezet te worden, speelt ook de doorgifteprijs een belangrijke rol. De prijs om een zender door te geven, is namelijk de afgelopen jaren fors gestegen. Zeker als het nichezenders betreft, wordt de rekening dat inkomsten uit de verkoop van reclame zijn gedaald doorberekend in de doorgifteprijs die aanbieders moeten betalen om een zender in het aanbod op te nemen.

    ZiggoVodafoneZiggozenderaanbodzenderstvtelevisieonlineOTTlineairtraditioneelMototsport.tvdoorgifteprijs

    Reacties

  1. TV-TIP VTBL

    VTBL
    RTL 7 om 20:00 uur
    Hmbrt Tn, Th Jnssn en Jmm Fld Hsslbnk zijn de kopstukken van de nieuwe voetbaltalkshow VTBL. Want over het spel kan niet genoeg worden gebakkeleid. Minder bekend, wel aan tafel: journalisten Bart Nolles en Simon Zijlemans. Ze bespreken alles van Vitesse tot de Europese voetbalvelden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP A Good Day to Die Hard

    A Good Day to Die Hard
    Veronica om 20:30 uur
    De New Yorkse agent John McClane (Bruce Willis) steekt voor het eerst de grens over om zijn zoon uit een gevangenis in Moskou te halen. Hij steekt de oceaan over om daar de boel aan gort te scheuren en te schieten. Net als zijn voorgangers is de film weer tot de nok toe gevuld met actie.

    Interview