Zenderaanbod Ziggo verschraalt

Niet Ziggo of andere Nederlandse aanbieders hebben enig invloed gehad op het verdwijnen van de sportzender. Motorsport.tv heeft zelf besloten om vanaf 1 oktober de stekker uit traditionele lineaire verspreiding te trekken. De zender gaat als online OTT-kanaal verder. Mindere reclame-inkomsten maar vooral ook de stijging van online kijken van de doelgroep hebben de zender tot dit besluit gebracht. En wellicht een teleurstelling voor veel abonnees van aanbieders is de vaststelling dat meer nichezenders die zich op een relatief kleine doelgroepen richten het voorbeeld van Motorsport.tv in de toekomst gaan volgen. Hoe graag sommige Nederlanders de zwarte piet bij aanbieders zoals Ziggo willen leggen: ze kunnen er niets aan doen. Het signaal wordt niet meer aangeleverd en dus kan de zender niet meer aangeboden worden.
Vervangende zenders
Mototsport.tv is niet de enige zender die met traditionele lineaire doorgifte is gestopt. Om verschillende redenen besloten onder andere HBO, 13th Street, Syfy en Disney XD 24/7 in de voorbijgaande periode in Nederland te stoppen. In veel gevallen werd door abonnees de bal bij de aanbieder gelegd om de verdwenen zenders door andere te vervangen. Daarbij worden suggesties gedaan van zenders zoals History 2 (H2) die helemaal niet voor Nederlandse aanbieders voor doorgifte beschikbaar is. En ook hier kunnen aanbieders niets aan doen. De contentaanbieder beslist namelijk welke zenders er in een bepaald land door aanbieders doorgegeven mogen worden. Dit heeft onder meer met uitzendrechten van op zenders uitgezonden programma’s te maken. Maar ook de verwachte reclame-inkomsten spelen een rol bij de beslissing van een contentaanbieder om een bepaalde zender in een bepaald land aan te gaan bieden.
Doorgifteprijs
Het ligt dus zeker niet altijd aan de aanbieder als geen vervanging voor een verdwenen zender aan abonnees geboden wordt. Mochten er al zenders voorhanden zijn om als vervanging ingezet te worden, speelt ook de doorgifteprijs een belangrijke rol. De prijs om een zender door te geven, is namelijk de afgelopen jaren fors gestegen. Zeker als het nichezenders betreft, wordt de rekening dat inkomsten uit de verkoop van reclame zijn gedaald doorberekend in de doorgifteprijs die aanbieders moeten betalen om een zender in het aanbod op te nemen.