Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Zenders willen einde doorspoelbare reclame

    Lineair tv-kijken staat onder druk. Het gevolg hiervan is dat reclame-inkomsten van tv-zenders onder druk staan. Met nieuwe technieken willen zenders tv-reclames gedwongen in de huiskamer brengen.
    Jarco Kriek
    29 august 2017
    comments 11
    Zenders willen einde doorspoelbare reclame
    Foto ANP

    België is in Europa bij veel technieken het land waar technische proefballonnetjes worden losgelaten. Het Belgische mediabedrijf Medialaan is eigenaar van onder andere de tv-zenders VTM en Q2. Medialaan-directeur Peter Bossaert wil zo snel mogelijk met Belgische aanbieders als Telenet en Proximus aan tafel. Doel van de gesprekken is om het onmogelijk te maken om bij opgenomen programma’s op tv-decoders van deze aanbieders reclameblokken door te spoelen.

     

    Uitgesteld kijken

    Steeds meer Belgen kijken uitgesteld op een tijdstip die hen zelf het beste schikt. Veel kijkers doen dit door het programma via een tv-decoder met harde schijf of cloudPVR-mogelijkheid op te nemen. De reclameblokken worden dan veelal doorgespoeld. En dat maakt de reclamezendtijd van met name commerciële tv-zenders minder waard. Medialaan wil het doorspoelen van reclame niet alleen vanwege verminderde lineaire inkomsten aan banden leggen. Het mediabedrijf is initiatiefnemer van de nieuwe online tv-dienst Stevie Premium, vergelijkbaar met het Nederlandse NLziet. Tegen betaling van €9,99 per maand kunnen abonnees zonder reclame naar eerder uitgezonden programma’s van Belgische tv-zenders kijken. De doorspoelbare reclame op tv-decoders kannibaliseert het succes van Stevie Premium mogelijk.

     

    Ziggo en KPN

    In Nederland wordt het doorspoelen van reclame bij door abonnees zelf opgenomen tv-programma’s nog niet aan banden gelegd. Ziggo en KPN doen dit wel bij de diensten Replay TV (Ziggo) en Terugkijken via de tv-gids (KPN). Bij deze online tv-diensten, waarbij tot zeven dagen terug vanuit de tv-gids naar eerder uitgezonden programma’s gekeken kan worden, is het niet mogelijk om bij reclameblokken door te spoelen bij zenders van de commerciële mediabedrijven RTL en SBS Broadcasting.

    MedialaanVTMQ2mediaconsumptietvtelevisiezendersTelenetProximusdecodertv-decoderreclamereclame-inkomstenKPNZiggoonlineuitgesteld kijkenStevieStevie Premium

    Reacties

  1. TV-TIP Running Wild with Bear Grylls: The Challenge

    Running Wild with Bear Grylls: The Challenge
    National Geographic om 20:00 uur
    Omdat hij en zijn gevolg in de afgelopen seizoenen al korte metten maakten met ongeveer elke berg en klif, besluit Bear Grylls zijn survival­sessies naar een nóg hoger plan te tillen.

    TV-TIP 90 Day Diaries

    90 Day Diaries
    TLC om 20:00 uur
    Na flink wat relationele hobbels stonden de Tunesische Zied en zijn 22 jaar oudere Amerikaanse tortel Rebecca uiteindelijk tóch binnen drie maanden voor het altaar. Missie geslaagd, op naar een lang en gelukkig leven. Maar alles komt op losse schroeven te staan als Zied voor een maand terugkeert naar Tunesië, want Rebecca is als de dood dat hij de eeuwigdurende kuierlatten neemt.

    Interview

    • *

      Anita Witzier

      Festival van de liefde

      Anita Witzier en Edson da Graça gaan op zoek naar de mooiste liefdesverhalen en helpen de liefde een handje.
      Reacties0 reactie(s)