1. Nieuws

    Zenders willen einde doorspoelbare reclame

    Lineair tv-kijken staat onder druk. Het gevolg hiervan is dat reclame-inkomsten van tv-zenders onder druk staan. Met nieuwe technieken willen zenders tv-reclames gedwongen in de huiskamer brengen.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2017
    comments 11
    Zenders willen einde doorspoelbare reclame
    Foto ANP

    België is in Europa bij veel technieken het land waar technische proefballonnetjes worden losgelaten. Het Belgische mediabedrijf Medialaan is eigenaar van onder andere de tv-zenders VTM en Q2. Medialaan-directeur Peter Bossaert wil zo snel mogelijk met Belgische aanbieders als Telenet en Proximus aan tafel. Doel van de gesprekken is om het onmogelijk te maken om bij opgenomen programma’s op tv-decoders van deze aanbieders reclameblokken door te spoelen.

     

    Uitgesteld kijken

    Steeds meer Belgen kijken uitgesteld op een tijdstip die hen zelf het beste schikt. Veel kijkers doen dit door het programma via een tv-decoder met harde schijf of cloudPVR-mogelijkheid op te nemen. De reclameblokken worden dan veelal doorgespoeld. En dat maakt de reclamezendtijd van met name commerciële tv-zenders minder waard. Medialaan wil het doorspoelen van reclame niet alleen vanwege verminderde lineaire inkomsten aan banden leggen. Het mediabedrijf is initiatiefnemer van de nieuwe online tv-dienst Stevie Premium, vergelijkbaar met het Nederlandse NLziet. Tegen betaling van €9,99 per maand kunnen abonnees zonder reclame naar eerder uitgezonden programma’s van Belgische tv-zenders kijken. De doorspoelbare reclame op tv-decoders kannibaliseert het succes van Stevie Premium mogelijk.

     

    Ziggo en KPN

    In Nederland wordt het doorspoelen van reclame bij door abonnees zelf opgenomen tv-programma’s nog niet aan banden gelegd. Ziggo en KPN doen dit wel bij de diensten Replay TV (Ziggo) en Terugkijken via de tv-gids (KPN). Bij deze online tv-diensten, waarbij tot zeven dagen terug vanuit de tv-gids naar eerder uitgezonden programma’s gekeken kan worden, is het niet mogelijk om bij reclameblokken door te spoelen bij zenders van de commerciële mediabedrijven RTL en SBS Broadcasting.

    MedialaanVTMQ2mediaconsumptietvtelevisiezendersTelenetProximusdecodertv-decoderreclamereclame-inkomstenKPNZiggoonlineuitgesteld kijkenStevieStevie Premium

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN FIVE FEET APART

      Hoe zou liefde voelen als je elkaar niet zou mogen aanraken? Five Feet Apart vertelt het verhaal van Stella en Will, twee jongeren die weigeren om toe te geven aan de hindernissen die hen scheiden. Totaal TV mag vijf keer twee kaarten voor deze romantische dramafilm weggeven.

    TV-TIP A big bang farewell

    A big bang farewell
    Veronica om 19:05 uur
    Voordat we grienend onze zakdoeken vol kunnen snuiten na het uur durende slotstuk van The Big Bang Theory, nemen acteurs John­ny Galecki (Leonard) en Kaley Cuoco (Penny) ons eerst mee achter de schermen van 's werelds populairste comedyserie. In A Big Bang Farewell haalt het duo herinneringen op en wordt een aantal sappige geheimen onthult. En nee, daar is de salarisstrook van het stel - pak 'm beet één miljoen dollar per aflevering, niet een van...

    TV-TIP Ondertussen In Nederland

    Ondertussen In Nederland
    RTL 4 om 20:09 uur
    Vroeger, toen RTL Late Night nog torenhoge kijkcijfers haalde, stond er één knul fier naast Humberto: Luuk Ikink. Hij vertrok na drie jaar naar RTL Boulevard, terwijl Humberto zijn goede naam verspeelde door buitenechtelijk wat bij te klussen. Het duo wordt herenigd in Ondertussen in Nederland, een quiz waarin de kennis van bekend én onbekend Nederland getest wordt door zoveel mogelijk provincies te veroveren

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)