1. Nieuws

    Zenders willen einde doorspoelbare reclame

    Lineair tv-kijken staat onder druk. Het gevolg hiervan is dat reclame-inkomsten van tv-zenders onder druk staan. Met nieuwe technieken willen zenders tv-reclames gedwongen in de huiskamer brengen.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2017
    comments 11
    Zenders willen einde doorspoelbare reclame
    Foto ANP

    België is in Europa bij veel technieken het land waar technische proefballonnetjes worden losgelaten. Het Belgische mediabedrijf Medialaan is eigenaar van onder andere de tv-zenders VTM en Q2. Medialaan-directeur Peter Bossaert wil zo snel mogelijk met Belgische aanbieders als Telenet en Proximus aan tafel. Doel van de gesprekken is om het onmogelijk te maken om bij opgenomen programma’s op tv-decoders van deze aanbieders reclameblokken door te spoelen.

     

    Uitgesteld kijken

    Steeds meer Belgen kijken uitgesteld op een tijdstip die hen zelf het beste schikt. Veel kijkers doen dit door het programma via een tv-decoder met harde schijf of cloudPVR-mogelijkheid op te nemen. De reclameblokken worden dan veelal doorgespoeld. En dat maakt de reclamezendtijd van met name commerciële tv-zenders minder waard. Medialaan wil het doorspoelen van reclame niet alleen vanwege verminderde lineaire inkomsten aan banden leggen. Het mediabedrijf is initiatiefnemer van de nieuwe online tv-dienst Stevie Premium, vergelijkbaar met het Nederlandse NLziet. Tegen betaling van €9,99 per maand kunnen abonnees zonder reclame naar eerder uitgezonden programma’s van Belgische tv-zenders kijken. De doorspoelbare reclame op tv-decoders kannibaliseert het succes van Stevie Premium mogelijk.

     

    Ziggo en KPN

    In Nederland wordt het doorspoelen van reclame bij door abonnees zelf opgenomen tv-programma’s nog niet aan banden gelegd. Ziggo en KPN doen dit wel bij de diensten Replay TV (Ziggo) en Terugkijken via de tv-gids (KPN). Bij deze online tv-diensten, waarbij tot zeven dagen terug vanuit de tv-gids naar eerder uitgezonden programma’s gekeken kan worden, is het niet mogelijk om bij reclameblokken door te spoelen bij zenders van de commerciële mediabedrijven RTL en SBS Broadcasting.

    MedialaanVTMQ2mediaconsumptietvtelevisiezendersTelenetProximusdecodertv-decoderreclamereclame-inkomstenKPNZiggoonlineuitgesteld kijkenStevieStevie Premium

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN FIGHTING WITH MY FAMILY

      Fighting with My Family is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de succesvolle WWE-worstelaar Paige. Wanneer zij en haar broer Zak de kans krijgen om auditie te doen voor WWE (World Wrestling Entertainment), grijpen ze deze unieke kans om hun stoutste dromen werkelijkheid te laten worden. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaarten voor deze dramafilm weggeven.

    TV-TIP De regels van Floor

    De regels van Floor
    NPO 3 om 09:10 uur
    De eigenwijze Floor krijgt in dit tweede seizoen een nieuw klasgenootje, dat voor het gemak ook Floor heet. Omdat haar ouders puissant rijk zijn, wordt ze 'Rijke Floor' genoemd en wordt Floor gedegradeerd tot 'Gewone Floor'. Daar is Floor het natuurlijk niet mee eens, dus gaat ze op zoek naar een nieuwe bijnaam. Makkelijker gezegd dan gedaan.

    TV-TIP Hoofdzaken

    Hoofdzaken
    NPO 3 om 18:15 uur
    In het hart van Breda staat de kapperszaak van Marko. Marko kan niet alleen goed overweg met kam en schaar, hij weet met zijn montere gebabbel ook het meest gesloten kinderboek te openen. In Hoofdzaken openbaren kinderen vanaf de kappersstoel hun diepste, en meest hilarische zielenroerselen.

    Interview

    • *

      Olav Mol

      Formule 1

      Met een tegensputterende Renault-motor kon Max Verstappen geen gooi naar de wereldtitel doen. Brengt zijn nieuwe Honda daar verandering in?
      Reacties0 reactie(s)