1. Nieuws

    Zenders willen einde doorspoelbare reclame

    Lineair tv-kijken staat onder druk. Het gevolg hiervan is dat reclame-inkomsten van tv-zenders onder druk staan. Met nieuwe technieken willen zenders tv-reclames gedwongen in de huiskamer brengen.
    Jarco Kriek
    29 august 2017
    comments 11
    Zenders willen einde doorspoelbare reclame
    Foto ANP

    België is in Europa bij veel technieken het land waar technische proefballonnetjes worden losgelaten. Het Belgische mediabedrijf Medialaan is eigenaar van onder andere de tv-zenders VTM en Q2. Medialaan-directeur Peter Bossaert wil zo snel mogelijk met Belgische aanbieders als Telenet en Proximus aan tafel. Doel van de gesprekken is om het onmogelijk te maken om bij opgenomen programma’s op tv-decoders van deze aanbieders reclameblokken door te spoelen.

     

    Uitgesteld kijken

    Steeds meer Belgen kijken uitgesteld op een tijdstip die hen zelf het beste schikt. Veel kijkers doen dit door het programma via een tv-decoder met harde schijf of cloudPVR-mogelijkheid op te nemen. De reclameblokken worden dan veelal doorgespoeld. En dat maakt de reclamezendtijd van met name commerciële tv-zenders minder waard. Medialaan wil het doorspoelen van reclame niet alleen vanwege verminderde lineaire inkomsten aan banden leggen. Het mediabedrijf is initiatiefnemer van de nieuwe online tv-dienst Stevie Premium, vergelijkbaar met het Nederlandse NLziet. Tegen betaling van €9,99 per maand kunnen abonnees zonder reclame naar eerder uitgezonden programma’s van Belgische tv-zenders kijken. De doorspoelbare reclame op tv-decoders kannibaliseert het succes van Stevie Premium mogelijk.

     

    Ziggo en KPN

    In Nederland wordt het doorspoelen van reclame bij door abonnees zelf opgenomen tv-programma’s nog niet aan banden gelegd. Ziggo en KPN doen dit wel bij de diensten Replay TV (Ziggo) en Terugkijken via de tv-gids (KPN). Bij deze online tv-diensten, waarbij tot zeven dagen terug vanuit de tv-gids naar eerder uitgezonden programma’s gekeken kan worden, is het niet mogelijk om bij reclameblokken door te spoelen bij zenders van de commerciële mediabedrijven RTL en SBS Broadcasting.

    MedialaanVTMQ2mediaconsumptietvtelevisiezendersTelenetProximusdecodertv-decoderreclamereclame-inkomstenKPNZiggoonlineuitgesteld kijkenStevieStevie Premium

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP 2Doc: De slag om het vrouwenhart

    2Doc: De slag om het vrouwenhart
    NPO 2 om 20:25 uur
    In 2016 ontdekte Helle de Jonge dat ze hartproblemen had, tot die tijd waren haar lichamelijke klachten steeds verkeerd geïnterpreteerd. Ze maakte daar deze documentaire over.

    TV-TIP Chateau Meiland

    Chateau Meiland
    SBS6 om 20:30 uur
    Op Chateau Marillaux is alles zo goed als klaar voor het nieuwe vakantieseizoen. Zelfs het bijgebouw lijkt op tijd af te komen. Nu de meubels nog. Gelukkig is shoppen de grootste hobby van de familie.

    Interview

    • LEGO MASTERS is vanaf 11 april te zien bij RTL 4

      Ruben Nicolai

      Lego Masters

      In LEGO MASTERS worden duo’s uitgedaagd met bijzondere LEGO opdrachten die ze binnen een bepaald aantal uur moeten volbrengen. De presentatie is in handen van Kürt Rogiers en Ruben Nicolai.
      Reacties0 reactie(s)