Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Zenders willen einde doorspoelbare reclame

    Lineair tv-kijken staat onder druk. Het gevolg hiervan is dat reclame-inkomsten van tv-zenders onder druk staan. Met nieuwe technieken willen zenders tv-reclames gedwongen in de huiskamer brengen.
    Jarco Kriek
    29 august 2017
    comments 11
    Zenders willen einde doorspoelbare reclame
    Foto ANP

    België is in Europa bij veel technieken het land waar technische proefballonnetjes worden losgelaten. Het Belgische mediabedrijf Medialaan is eigenaar van onder andere de tv-zenders VTM en Q2. Medialaan-directeur Peter Bossaert wil zo snel mogelijk met Belgische aanbieders als Telenet en Proximus aan tafel. Doel van de gesprekken is om het onmogelijk te maken om bij opgenomen programma’s op tv-decoders van deze aanbieders reclameblokken door te spoelen.

     

    Uitgesteld kijken

    Steeds meer Belgen kijken uitgesteld op een tijdstip die hen zelf het beste schikt. Veel kijkers doen dit door het programma via een tv-decoder met harde schijf of cloudPVR-mogelijkheid op te nemen. De reclameblokken worden dan veelal doorgespoeld. En dat maakt de reclamezendtijd van met name commerciële tv-zenders minder waard. Medialaan wil het doorspoelen van reclame niet alleen vanwege verminderde lineaire inkomsten aan banden leggen. Het mediabedrijf is initiatiefnemer van de nieuwe online tv-dienst Stevie Premium, vergelijkbaar met het Nederlandse NLziet. Tegen betaling van €9,99 per maand kunnen abonnees zonder reclame naar eerder uitgezonden programma’s van Belgische tv-zenders kijken. De doorspoelbare reclame op tv-decoders kannibaliseert het succes van Stevie Premium mogelijk.

     

    Ziggo en KPN

    In Nederland wordt het doorspoelen van reclame bij door abonnees zelf opgenomen tv-programma’s nog niet aan banden gelegd. Ziggo en KPN doen dit wel bij de diensten Replay TV (Ziggo) en Terugkijken via de tv-gids (KPN). Bij deze online tv-diensten, waarbij tot zeven dagen terug vanuit de tv-gids naar eerder uitgezonden programma’s gekeken kan worden, is het niet mogelijk om bij reclameblokken door te spoelen bij zenders van de commerciële mediabedrijven RTL en SBS Broadcasting.

    MedialaanVTMQ2mediaconsumptietvtelevisiezendersTelenetProximusdecodertv-decoderreclamereclame-inkomstenKPNZiggoonlineuitgesteld kijkenStevieStevie Premium

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd We Are Who We Are

      In deze persoonlijke zoektocht vinden de twee Amerikaanse tieners Fraser en Caitlin, die op een militaire basis in Venetië wonen, elkaar en ontstaat er een hechte vriendschap. Totaal TV mag dit broeierige coming-of-age-drama vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Dit is Jeangu

    Dit is Jeangu
    NPO 3 om 20:25 uur
    Jeangu Macrooy was klaar voor het Songfestival, totdat corona alles verpeste. Hoe ging de zanger om met deze tegenslag?

    TV-TIP The Age of Adaline

    The Age of Adaline
    RTL 8 om 20:28 uur
    De 29-jarige Adaline Bowman merkt na een bijnadoodervaring dat ze niet meer veroudert. Dit verandert haar hele leven.

    Interview

    • *

      Emma Stone

      Cruella

      Een van ‘s werelds leukste slechteriken heeft een eigen film gekregen. Emma Stone schittert vanaf 28 mei op Disney+ als Cruella de Vil, de kleurrijke modeontwerpster die het behoorlijk bont maakt.
      Reacties0 reactie(s)