Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Zet Ziggo en KPN buitenspel: reclamevrij tv-kijken kan nu al

    Voor een groter wordende groep Nederland wordt de irritatiegraad van de regelmatige reclame-onderbrekingen bij tv-zenders met de dag groter.
    Jarco Kriek
    26 november 2019
    comments 5
    Zet Ziggo en KPN buitenspel: reclamevrij tv-kijken kan nu al

    Ondanks dat aanbieders van tv-diensten – zoals Ziggo, KPN en T-Mobile – het meeste schade ondervinden, kunnen deze bedrijven niets aan de situatie doen. Zij leveren aan klanten immers het aanvoersignaal van een tv-zender. In vrijwel alle gevallen mogen ze, wat betreft programmatische inhoud, niets aan dit aanvoersignaal wijzigen. Het zijn dus de eigenaren van de tv-zenders die verantwoordelijk voor de herhaalde stortvloed aan reclameboodschappen voor, na en tijdens programma’s zijn.

     

    Verdienmodel

    Deze strategie past binnen het huidige verdienmodel in het Nederlandse medialandschap. Met de combinatie van inkomsten afkomstig van het uitzenden van reclame en de doorgiftevergoeding die tv-aanbieders aan de zenders betalen, wordt op dit moment het Nederlandse tv-landschap draaiende gehouden. Daar komt op termijn, als het aan Ziggo en KPN ligt, verandering in. Deze bedrijven willen namelijk het verdienmodel herstructureren waarbij distributievergoedingen een belangrijke factor zijn. Als deze lijn wordt doorgezet, kan het overigens de kop kosten van kleinere nichezenders als 192TV en TV Oranje.

     

    Geen reclame

    Op dit moment zijn er voor Nederlanders meerdere manieren om per direct zonder reclame naar tv te kijken. Het gaat om OTT-oplossingen waarbij bedrijven als Ziggo, KPN en T-Mobile in ieder geval wat betreft het leveren van tv-diensten buitenspel worden gezet. Deze bedrijven zijn mogelijk wel nodig voor de levering van internet in de woning. Spil van het reclamevrij kijken van de belangrijkste Nederlandse zenders is NLziet. Het abonnement van deze dienst kost €7,95 per maand. Met NLziet kan niet alleen live – inclusief reclame – naar 34 tv-zenders gekeken worden. De programma’s van de belangrijkste zenders van NPO, RTL en Talpa kunnen ook tot minimaal 365 dagen na lineaire uitzending reclamevrij en in de best mogelijk beeldkwaliteit bekeken worden. Een interessante aanvulling op NLziet is Dplay van Discovery Networks. Voor €6,99 per maand kunnen programma’s van onder meer de zenders Discovery, ID en TLC reclamevrij bekeken worden. Bij elkaar kosten de abonnementen van NLziet en Dplay minder dan het basisabonnement van Nederlandse tv-aanbieders.

     

    Streamingdienst

    Voor liefhebbers van films en series zijn er nog enkele interessante aanvullingen van reclamevrij kijken voorhanden. De bekendste zijn natuurlijk Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, Disney+ en Apple TV+. Maar er zijn nog enkele thematische streamingdiensten die een goed aanbod van films en series leveren. With Love (liefde) en Horrify (horror) zijn hier enkele voorbeelden van.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobilereclamereclamevrijNLzietDplayDiscoveryNPORTLTalpaNetflixVideolandAmazonPrime VideoAmazon Prime VideoDisney+Apple TV+tvtelevisieonlineinternetabonnementstreamingdienstverdienmodeltraditioneellineair

    Reacties

  1. TV-TIP WK-Kwalificatie Voetbal (v): Nederland - Belarus

    WK-Kwalificatie Voetbal (v): Nederland - Belarus
    NPO 1 om 20:24 uur
    Vier dagen na de oefenpot tegen de Britten en een week voor de start van het EK kruist Oranje de degens met de dames van Belarus.

    TV-TIP Zwarte Zwanen

    Zwarte Zwanen
    NPO 2 om 20:24 uur
    Ook in het achtste deel van Zwarte Zwanen duikt Cees Grimbergen in de wereld van oude sokken, niet behaalde rendementen en indexeringen.

    Interview

    • *

      Tom Waes

      Reizen Waes wereldsteden

      Alle vrouwen willen met hem trouwen, alle mannen willen hem zijn en alle kinderen willen hem worden. We hebben het over presentator Tom Waes. Wat is zijn geheim?
      Reacties0 reactie(s)