Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Zet Ziggo en KPN buitenspel: reclamevrij tv-kijken kan nu al

    Voor een groter wordende groep Nederland wordt de irritatiegraad van de regelmatige reclame-onderbrekingen bij tv-zenders met de dag groter.
    Jarco Kriek
    26 november 2019
    comments 5
    Zet Ziggo en KPN buitenspel: reclamevrij tv-kijken kan nu al

    Ondanks dat aanbieders van tv-diensten – zoals Ziggo, KPN en T-Mobile – het meeste schade ondervinden, kunnen deze bedrijven niets aan de situatie doen. Zij leveren aan klanten immers het aanvoersignaal van een tv-zender. In vrijwel alle gevallen mogen ze, wat betreft programmatische inhoud, niets aan dit aanvoersignaal wijzigen. Het zijn dus de eigenaren van de tv-zenders die verantwoordelijk voor de herhaalde stortvloed aan reclameboodschappen voor, na en tijdens programma’s zijn.

     

    Verdienmodel

    Deze strategie past binnen het huidige verdienmodel in het Nederlandse medialandschap. Met de combinatie van inkomsten afkomstig van het uitzenden van reclame en de doorgiftevergoeding die tv-aanbieders aan de zenders betalen, wordt op dit moment het Nederlandse tv-landschap draaiende gehouden. Daar komt op termijn, als het aan Ziggo en KPN ligt, verandering in. Deze bedrijven willen namelijk het verdienmodel herstructureren waarbij distributievergoedingen een belangrijke factor zijn. Als deze lijn wordt doorgezet, kan het overigens de kop kosten van kleinere nichezenders als 192TV en TV Oranje.

     

    Geen reclame

    Op dit moment zijn er voor Nederlanders meerdere manieren om per direct zonder reclame naar tv te kijken. Het gaat om OTT-oplossingen waarbij bedrijven als Ziggo, KPN en T-Mobile in ieder geval wat betreft het leveren van tv-diensten buitenspel worden gezet. Deze bedrijven zijn mogelijk wel nodig voor de levering van internet in de woning. Spil van het reclamevrij kijken van de belangrijkste Nederlandse zenders is NLziet. Het abonnement van deze dienst kost €7,95 per maand. Met NLziet kan niet alleen live – inclusief reclame – naar 34 tv-zenders gekeken worden. De programma’s van de belangrijkste zenders van NPO, RTL en Talpa kunnen ook tot minimaal 365 dagen na lineaire uitzending reclamevrij en in de best mogelijk beeldkwaliteit bekeken worden. Een interessante aanvulling op NLziet is Dplay van Discovery Networks. Voor €6,99 per maand kunnen programma’s van onder meer de zenders Discovery, ID en TLC reclamevrij bekeken worden. Bij elkaar kosten de abonnementen van NLziet en Dplay minder dan het basisabonnement van Nederlandse tv-aanbieders.

     

    Streamingdienst

    Voor liefhebbers van films en series zijn er nog enkele interessante aanvullingen van reclamevrij kijken voorhanden. De bekendste zijn natuurlijk Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, Disney+ en Apple TV+. Maar er zijn nog enkele thematische streamingdiensten die een goed aanbod van films en series leveren. With Love (liefde) en Horrify (horror) zijn hier enkele voorbeelden van.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobilereclamereclamevrijNLzietDplayDiscoveryNPORTLTalpaNetflixVideolandAmazonPrime VideoAmazon Prime VideoDisney+Apple TV+tvtelevisieonlineinternetabonnementstreamingdienstverdienmodeltraditioneellineair

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    TV-TIP The voice of Holland

    The voice of Holland
    RTL 4 om 20:00 uur
    Vanavond is het Jan Smit's laatste kans om nog wat talent zijn team in te hengelen. Met wie gaat hij straks battelen?

    TV-TIP Kubo and the Two Strings

    Kubo and the Two Strings
    SBS9 om 20:30 uur
    Kubo leidt een rustig, normaal leventje in een klein dorpje aan de kust, totdat een geest uit zijn verleden zijn leven op de kop zet.

    Interview

    • Tom Hanks in News of the World

      Tom Hanks

      News of the World

      Met meer dan zestig films op zijn cv kun je Tom Hanks gerust een Hollywoodveteraan noemen. Toch stak hij op de set van western News of the World nog iets op van zijn elfjarige collega Helena.
      Reacties0 reactie(s)