Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Zet Ziggo en KPN buitenspel: reclamevrij tv-kijken kan nu al

    Voor een groter wordende groep Nederland wordt de irritatiegraad van de regelmatige reclame-onderbrekingen bij tv-zenders met de dag groter.
    Jarco Kriek
    26 november 2019
    comments 5
    Zet Ziggo en KPN buitenspel: reclamevrij tv-kijken kan nu al

    Ondanks dat aanbieders van tv-diensten – zoals Ziggo, KPN en T-Mobile – het meeste schade ondervinden, kunnen deze bedrijven niets aan de situatie doen. Zij leveren aan klanten immers het aanvoersignaal van een tv-zender. In vrijwel alle gevallen mogen ze, wat betreft programmatische inhoud, niets aan dit aanvoersignaal wijzigen. Het zijn dus de eigenaren van de tv-zenders die verantwoordelijk voor de herhaalde stortvloed aan reclameboodschappen voor, na en tijdens programma’s zijn.

     

    Verdienmodel

    Deze strategie past binnen het huidige verdienmodel in het Nederlandse medialandschap. Met de combinatie van inkomsten afkomstig van het uitzenden van reclame en de doorgiftevergoeding die tv-aanbieders aan de zenders betalen, wordt op dit moment het Nederlandse tv-landschap draaiende gehouden. Daar komt op termijn, als het aan Ziggo en KPN ligt, verandering in. Deze bedrijven willen namelijk het verdienmodel herstructureren waarbij distributievergoedingen een belangrijke factor zijn. Als deze lijn wordt doorgezet, kan het overigens de kop kosten van kleinere nichezenders als 192TV en TV Oranje.

     

    Geen reclame

    Op dit moment zijn er voor Nederlanders meerdere manieren om per direct zonder reclame naar tv te kijken. Het gaat om OTT-oplossingen waarbij bedrijven als Ziggo, KPN en T-Mobile in ieder geval wat betreft het leveren van tv-diensten buitenspel worden gezet. Deze bedrijven zijn mogelijk wel nodig voor de levering van internet in de woning. Spil van het reclamevrij kijken van de belangrijkste Nederlandse zenders is NLziet. Het abonnement van deze dienst kost €7,95 per maand. Met NLziet kan niet alleen live – inclusief reclame – naar 34 tv-zenders gekeken worden. De programma’s van de belangrijkste zenders van NPO, RTL en Talpa kunnen ook tot minimaal 365 dagen na lineaire uitzending reclamevrij en in de best mogelijk beeldkwaliteit bekeken worden. Een interessante aanvulling op NLziet is Dplay van Discovery Networks. Voor €6,99 per maand kunnen programma’s van onder meer de zenders Discovery, ID en TLC reclamevrij bekeken worden. Bij elkaar kosten de abonnementen van NLziet en Dplay minder dan het basisabonnement van Nederlandse tv-aanbieders.

     

    Streamingdienst

    Voor liefhebbers van films en series zijn er nog enkele interessante aanvullingen van reclamevrij kijken voorhanden. De bekendste zijn natuurlijk Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, Disney+ en Apple TV+. Maar er zijn nog enkele thematische streamingdiensten die een goed aanbod van films en series leveren. With Love (liefde) en Horrify (horror) zijn hier enkele voorbeelden van.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobilereclamereclamevrijNLzietDplayDiscoveryNPORTLTalpaNetflixVideolandAmazonPrime VideoAmazon Prime VideoDisney+Apple TV+tvtelevisieonlineinternetabonnementstreamingdienstverdienmodeltraditioneellineair

    Reacties

  1. TV-TIP WK Voetbal: Brazilië - Zuid Korea

    WK Voetbal: Brazilië - Zuid Korea
    NPO 1 om 19:50 uur
    Het team van Son Heung-min stuntte afgelopen vrijdag door in blessuretijd met 2-1 van Portugal te winnen. Daarmee veroverden de Zuid-Koreanen een plekje bij de laatste 16. Brazilië heeft laten zien ook niet onverslaanbaar te zijn. Zij verloren in de laatste poulewedstrijd van Kameroen. Toch zijn de Goddelijke Kanaries - die hoogstwaarschijnlijk weer over sterspeler Neymar beschikken - vanavond de favoriet.

    TV-TIP Sint & de Leeuw

    Sint & de Leeuw
    NPO 3 om 20:25 uur
    Hoe hij het heeft geregeld is de vraag, maar precies op het gillend drukke hoogtepunt van het heerlijk avondje vindt Sinterklaas tóch weer even de tijd om ook te schuddebuiken met Paul de Leeuw en zijn gasten. Nu maar hopen dat de Goedheiligman in zijn haast niet met zijn knol Ozosnel van een dak glijdt.

    Interview

    • *

      Raymond Thiry

      The Net

      In deze internationale dramaserie speelt Raymond Thiry (63) de louche directeur van een wereldwijde voetbalorganisatie.
      Reacties0 reactie(s)