1. Nieuws

    Ziggo, KPN en CanalDigitaal betalen NPO miljoenen extra

    Ziggo, KPN en CanalDigitaal betalen de Nederlandse publieke omroepen jaarlijks miljoenen euro’s extra voor doorgifte van zenders.
    Jarco Kriek
    3 juli 2016
    comments 10
    Ziggo, KPN en CanalDigitaal betalen NPO miljoenen extra
    Foto: ANP

    Aanbieders waaronder Ziggo, KPN en CanalDigitaal betalen de Nederlandse publieke omroepen jaarlijks miljoenen euro’s extra voor doorgifte van zenders. Dat blijkt uit het financieel jaarverslag van de NPO waarover MediaMagazine bericht.


    De NPO incasseerde in 2015 rond de tien miljoen euro extra inkomsten uit doorgifte van zenders via Nederlandse aanbieders. Zo werd onder meer de ongecodeerde satellietdistributie van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 via CanalDigitaal gestaakt. NPO betaalde CanalDigitaal-eigenaar M7 Group voor de ongecodeerde satellietdistributie. In plaats hiervan moet M7 Group – net als andere aanbieders – betalen voor doorgifte van de publieke landelijke zenders binnen de abonnementen van CanalDigitaal.

    Kijker betaalt extra inkomsten NPO

    De hogere doorgiftevergoeding die NPO aan aanbieders vraagt, wordt uiteindelijk door de abonnee – de kijker dus – betaald. Aanbieders hebben in 2015 en 2016 de prijzen van tv-abonnementen verhoogd. Als één van de redenen werd hogere distributiekosten van zenders genoemd. Aanbieders moeten krachtens de Mediawet onder meer de drie landelijke kanalen van de NPO verplicht doorgeven. Ondanks deze verplichting dienen aanbieders met de NPO wel betaalde distributieovereenkomsten met de NPO te sluiten. Naast de inkomsten van landelijke publieke kanalen verdient de NPO ook aan doorgifte van digitale themakanalen, radiozenders en video on demand-diensten als Uitzending Gemist bij aanbieders.

    Aanbieders betaalden voor HD

    In de afgelopen jaren hebben aanbieders ook meebetaald aan de productiekosten van NPO-content in HD-kwaliteit. Aanbieders hebben hiervoor miljoenen euro’s aan de NPO betaald. Op haar beurt verdeelde de NPO dit geld onder de publieke omroepen om onder meer eigen dramaseries in HD-kwaliteit te kunnen produceren.

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP Brave

    Brave
    om 00:48 uur
    Als Brave een klein halfuur op gang is, dringt zich iets opmerkelijks op: dit is een Disney-classic. In positieve zin hoor, maar toch wringt er iets: Brave is van Pixar. Dat is weliswaar een dochter van Disney, maar heeft altijd de vrije teugel gekregen. Is dit voorbij? Waar is de eigengereidheid van Pixar gebleven? Die beperkt zich hier tot hoofdpersoon Merida, een Schotse prinses, die liever ravot, paardrijdt en pijlen afschiet dan in een voorgekookt huwelijk te stappen. Ongewild verandert ze haar moeder in een beer, waarna de film voorspelbaar wordt.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)