Ziggo : Negatief verkoopadvies interactieve tv-decoder onzin
COAX – de belangenvereniging voor kabelgebruikers in Nederland – heeft een negatief verkoopadvies voor de Cisco 8485 DVBHD interactieve tv-decoder van tv-aanbieder Ziggo gegeven.
COAX – de belangenvereniging voor
kabelgebruikers in Nederland – heeft een negatief verkoopadvies voor de Cisco
8485 DVBHD interactieve tv-decoder van tv-aanbieder Ziggo gegeven. Ziggo noemt dit
onzin en zelfs misleidend.
De Cisco interactieve tv-decoder werd door
Ziggo in het vierde kwartaal van 2011 geïntroduceerd. Het wordt door Ziggo
geleverd bij aanbiedingsacties van Alles-In-1 pakketten. Ziggo biedt overigens
haar klanten een vrije hardware keus waardoor men niet verplicht is deze
interactieve tv-decoder te gebruiken. Bij de aanbiedingsacties levert Ziggo
echter alleen deze Cisco-decoder tegen de genoemde actieprijs.
Vanaf begin al veel klachten
COAX stelt dat men vanaf het op de markt komen
van deze interactieve decoder al klachten van Ziggo-klanten binnenkrijgt. Het
zwaartepunt van de klanten ligt bij steeds opnieuw moeten opstarten van de
decoder. Maar ook flikkerend beeld, onderbrekingen van het geluid bij opname
van programma’s en het onderbreken van ondertiteling bij sommige tv-kanalen
zijn bij COAX veel gehoorde klachten.
Overleg met Ziggo
Omdat Ziggo-klanten op klachten bij de
klantenservice geen duidelijk antwoord kregen heeft de e belangenvereniging met
Ziggo over de klachten overleg gehad. In het eerste overleg op 4 april heeft
COAX Ziggo gevraagd ontevreden klanten een passende oplossing aan te bieden.
Ook werd Ziggo gevraagd voorlopig te stoppen met het actief aanbieden van deze
interactieve tv-decoder en werd opgeroepen helpdeskmedewerkers beter te
instrueren.
Onbevredigend antwoord
Ziggo wil volgens COAX wachten op een
firmware-update waarmee de problemen met de Cisco tv-decoder verholpen moeten
zijn. Het wil echter de actieve verkoop van de tv-decoder niet staken. Wel
heeft Ziggo volgens de belangenvereniging klanten die problemen met de
interactieve decoder ervaren wel benaderd maar daarbij kon de tv-aanbieder hen
geen goede oplossing bieden. Dit alles heeft COAX doen besluiten een negatief
verkoopadvies voor de Cisco 8485 DVBHD af te geven.
Misleidend advies COAX
Ziggo laat Totaal TV via woordvoerder Gradus
Vos weten de actie van COAX te betreuren en zelfs misleidend te vinden: "Wij vinden het jammer en zelfs erg
misleidend dat COAX klanten adviseert om geen Cisco aan te schaffen omdat het
overgrote gedeelte van de Cisco-gebruikers geen problemen ondervindt. Het komt
inderdaad voor dat in sommige vrij unieke situaties de Cisco niet of niet goed
functioneert en dat ook onze monteurs geen oplossing kunnen aandragen. Klanten waarbij
dit het geval is krijgen uiteraard de kosten voor aanschaf van de decoder
terug.”
Actief op
zoek naar oplossing problemen
Ziggo stelt
verder dat men in de tussentijd actief op zoek is naar de oorzaak van de
problemen die een kleine groep gebruikers heeft. Daarbij wordt volgens Gradus Vos
nauw samengewerkt met fabrikant Cisco: "Zoals het er nu naar uitziet zal een
firmware-update medio juli de meeste van de problemen oplossen. Echter, 100
procent garantie kunnen wij nu nog niet geven.”
Negatief
verkoopadvies onzin
Over het
negatief verkoopadvies is Ziggo heel duidelijk. "De oproep van COAX om de
verkoop van de Cisco te staken vinden wij onzin. Klanten hebben behoefte aan
deze digitale ontvanger - dat bleek heel duidelijk toen wij deze enige tijd
niet konden leveren - en nogmaals: in bijna alle gevallen doet deze waarvoor
hij ontworpen is”, aldus Gradus Vos.
ZiggoCOAXkabelCiscointeractieve tvinteractieve decoderCisco 8485 DVBHDVideo on Demanduitgesteld kijkenVoDverrkoopadviesAlles-In-1triple playtelevisieinternettelefonie