Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo afgetroefd door ESPN? Bod eredivisierechten 1,7 miljard euro

    Ziggo wordt samen met ESPN gezien als de belangrijkste koper voor de uitzendrechten van de Eredivisie. In het biedingsspel lijkt ESPN echter de genadeklap te hebben uitgedeeld.
    Jarco Kriek
    24 maart 2023
    comments 8
    Ziggo afgetroefd door ESPN? Bod eredivisierechten 1,7 miljard euro
    Foto Getty Images

    Een bod van bijna 1,7 miljard euro uitgebracht door Disney (ESPN) lijkt doorslaggevend te zijn in de strijd om de uitzendrechten van de Eredivisie na medio 2025. Disney wil gedurende tien jaar 167 miljoen euro per jaar betalen voor de voetbalrechten. Dit is 70 procent meer dan ESPN tot het einde van het seizoen 2024 – 2025 voor de uitzendrechten betaalt.

     

    Buitenland

    De Eredivisie voetbalclubs verenigd in Eredivisie CV mogen daarnaast ook de uitzendrechten aan buitenlandse zenders en/of streamingdiensten verkopen. Op dit moment liggen deze uitzendrechten ook bij Eredivisie Media & Marketing CV, een bedrijf waarin ESPN-eigenaar Disney een meerderheidsbelang heeft. Met dit nieuws kwam sportmarketeer Chris Woerts naar buiten in het tv-programma Vandaag Inside. Eredivisie CV-directeur Jan de Jong ontkent het nieuws niet aan De Telegraaf. Een echte bevestiging komt er echter ook niet. “Je moet een broedende kip niet storen, maar er kunnen wel eens hele mooie eitjes uitkomen”, is de cryptische reactie van de voetbaldirecteur, die verder zegt dat de clubs op 6 april worden ingelicht.

     

    Ziggo

    ESPN lijkt VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) met het huidige bod te hebben afgetroefd. Het mediabedrijf liet eerder weten interesse in de voetbalrechten te hebben. Eerder kocht VodafoneZiggo de exclusieve uitzendrechten van alle Europese UEFA-toernooien voor clubteams voor de duur van drie jaar vanaf het seizoen 2024 – 2025. Dat VodafoneZiggo over het huidige bod van 1,7 miljard euro wil gaan, is onwaarschijnlijk. Maar al zou VodafoneZiggo of een andere geïnteresseerde – bijvoorbeeld streamingdiensten als Netflix, Amazon Prime Video of Viaplay – boven het huidige bod bieden, dan heeft Disney (ESPN) altijd nog het recht om als laatste een nog hoger bod uit te brengen.

    DisneyDisney BeneluxEredivisie Media & MarketingESPNEredivisievoetbaluitzendrechtenZiggoVodafoneZiggoZiggo Sport

    Reacties