Ziggo begint met proactieve omruil Mediabox XL
Nu energietarieven blijven stijgen, kijken veel Nederlanders kritisch naar het stroomverbruik van hun apparaten. Ziggo-klanten die de Mediabox XL gebruiken merken al snel dat deze bruikleendecoder een stroomvreter is. Ze kunnen daarom sinds enige weken zelf bij Ziggo een omruil aanvragen. Het kabelbedrijf ruilt de Mediabox XL in dat geval om voor het model Next Mini of Mediabox Next. Dit is afhankelijk van het bij Ziggo afgenomen tv-abonnement.
Extra betalen
Bij een dergelijke omruil op verzoek van de klant zelf rekent Ziggo eenmalig €19,95 aan kosten. Deze eenmalige kosten worden niet berekend wanneer de omruil om technische redenen wordt uitgevoerd. In de praktijk blijkt overigens dat – afhankelijk van de medewerker – ook bij een omruil vanwege energiereden de eenmalige kosten niet op de factuur terugkomen. Zowel via de telefonische klantenservice, moderators van het klant-helpt-klant community forum als bij rechtstreeks contact in een van de VodafoneZiggo-winkels worden bij een omruil regelmatig de kosten achterwege gelaten.
Milieudoel
Ziggo benadert nu ook zelf klanten via e-mail op hen te wijzen dat de verouderde Mediabox XL voor een nieuwere en energiezuinigere bruikleendecoder kan worden omgeruild. Dit wordt aan Totaal TV bevestigd door VodafoneZiggo-woordvoerster Tabitha Laurey. “VodafoneZiggo heeft de ambitie om zijn CO2-uitstoot voor 2025 te halveren. De uitrol van mediaboxen die minder energie gebruiken hoort daarbij. Daarom is de Mediabox Next en -sinds kort ook- de Next Mini beschikbaar voor alle tv-pakketten. We streven ernaar om in de komende periode alle exemplaren van de Mediabox XL om te ruilen voor een energiezuiniger exemplaar.” Echte duidelijkheid over de doorberekenen van de eenmalige kosten op de maandfactuur kan Laurey echter niet geven. “Of wij voor het omruilen van de mediabox eenmalige activatiekosten van 19,95 euro in rekening brengen, is afhankelijk van de mediabox.”
Proactief
Laurey vervolgt: “De komende tijd benaderen wij proactief klanten met een verouderde mediabox. Wij bieden hun de mogelijkheid om deze om te ruilen voor een Mediabox Next of een Next Mini. Wij adviseren klanten die overwegen hun mediabox om te ruilen aan om de mogelijkheden te bekijken via MijnZiggo, of contact op te nemen met onze klantenservice om de beste oplossing te bespreken. Die kan namelijk van klant tot klant verschillen. Indien nodig passen we het tv-abonnement hiervoor in overleg met de klant aan.” Voor klanten die denken dat een dergelijke aanpassing ervoor zorgt dat zij langer aan het lopende abonnement gebonden zijn, heeft de VodafoneZiggo-woordvoerster goed nieuws. “Het bestaande abonnement wordt hiermee niet verlengd.”