Ziggo begint met ‘reclame op maat’
Adverteerders van de belangrijkste kanalen van RTL Nederland en Talpa Network kunnen met ‘reclame op maat’ reclamezendtijd kopen op basis van postcode en huisnummer van de kijker. Op deze manier kan de beoogde doelgroep gerichter en specifieker bereikt worden. Daarnaast zou het de reclameblokken interessanter maken voor de kijker.
Bruikleendecoders
Bij Ziggo komt ‘reclame op maat’ alleen beschikbaar op de eigen bruikleendecoders, zoals de Mediabox Next en Next Mini. Wie direct via de televisie of met een eigen decoder kijkt – ook in combinatie met CI+ module en smartcard – krijgt nog niet te maken met deze persoonlijkere vorm van reclame. Ziggo en de mediabedrijven beginnen in juni met de eerste testperiode. Als het systeem in de periode daarna goed werkt, wordt verwacht dat ‘reclame op maat’ vanaf september op alle ondersteunde bruikleendecoders beschikbaar is.
Niet nieuw
Het is overigens niet de eerste keer dat er in Nederland wordt getest met ‘reclame op maat’. Ook KPN hield enkele jaren geleden al een langlopende test met ‘reclame op maat’. Uiteindelijk werd de test niet omgezet naar een praktische invoering van deze reclamevorm.