Ziggo begint test ‘reclame op maat’. Wat is dat eigenlijk?
Voor veel kijkers is ‘reclame op maat’ een nieuwe term. Het is een Nederlandse term voor 'addressable advertising'. RTL Nederland en Talpa Network beginnen over enkele weken met een test met deze voor Nederland nieuwe dienst bij de grootste tv-provider van Nederland, Ziggo. Kort daarna staat in september een uitrol naar een grotere groep Ziggo-klanten in de planning. Het gaat om klanten die een door Ziggo geleverde bruikleendecoder gebruiken.
Afwijkende reclame
Met ‘reclame op maat’ krijgt niet iedere abonnee die gelijktijdig naar bijvoorbeeld RTL 4 of SBS 6 kijkt dezelfde reclame te zien. Op basis van postcode, doelgroep of programma wordt bepaald welke specifieke reclame in een advertentieblok zichtbaar is. Daarbij kan onder meer gedacht worden aan reclame voor nieuwe keukens of makelaars in een wijk met veel koopwoningen. De reclameblokken worden met ‘reclame op maat’ niet korter of langer. Ze worden alleen anders ingevuld.
Privacy
Het is niet verplicht om aan ‘reclame op maat’ mee te doen. Sterker, de gebruiker van de bruikleendecoder waar deze nieuwe manier van reclame op wordt aangeboden, moet hiervoor vooraf eerst toestemming geven. Dit gebeurt meestal bij de eerste ingebruikname van de decoder. Veel Ziggo-klanten die bijvoorbeeld een Mediabox Next of Next Mini gebruiken, hebben dit waarschijnlijk al gedaan toen de decoder voor het eerst werd gebruikt. De toestemming kan overigens ook weer ongedaan gemaakt worden. Ziggo mag de informatie over eigen klanten overigens niet aan RTL Nederland en Talpa afgeven, ook niet als de eerder besproken toestemming door de klant is gegeven. Ziggo bepaalt bij ‘reclame op maat’ uiteindelijk of en zo ja welke regionale reclame naar een specifieke klantengroep wordt uitgespeeld. Zo zou het volgens de privacyregels in de praktijk tenminste moeten gaan.
Niet nieuw
In Nederland is ‘reclame op maat’ nieuw bij tv-zenders. Op de radio wordt bij enkele zenders al gebruik gemaakt van regiovensters met afwijkende reclame. In België wordt ‘reclame op maat’ al bij commerciële tv-zenders toegepast.
Ziggo
KPN testte enkele jaren geleden al een bepaalde manier van ‘reclame op maat’. Dit telecombedrijf blijft nu bij de huidige test vooralsnog aan de zijlijn staan. Ziggo is in eerste instantie de enige provider die eraan meedoet, en dan niet eens niet voor alle klanten. Alleen bij de eigen bruikleendecoders met retoursignaal komt ‘reclame op maat’ beschikbaar. Dus niet als een eigen televisie of decoder wordt gebruikt, eventueel in combinatie met smartcard en CI+ module.