Ziggo begrijpt vraag naar meer HD

Het is een hot item aan het worden. De achterstand die Ziggo in de afgelopen drie jaar ten opzichte van concurrenten op het gebied van HD-aanbod heeft opgelopen. Zo’n drie jaar geleden was Ziggo niet alleen de grootste landelijke distributeur, maar ook een voorloper op het gebied van leveren van HD-kanalen aan klanten. De grootste landelijke aanbieder is Ziggo gebleven. Ziggo heeft meer dan 1,5 miljoen klanten meer dan KPN dat Ziggo als tweede distributeur volgt. Maar in de afgelopen drie jaar heeft KPN het HD-aanbod snel uitgebreid. Bij KPN is ruim 75 procent van de aan klanten geleverde tv-zenders in HD-kwaliteit, Ziggo komt niet boven de vijftig procent uit.
Analoge tv
Het uitbreiden van het HD-aanbod werd op een laag pitje gezet toen Ziggo in maart 2018 begon met een lang traject waarbij analoge tv in het gehele verzorgingsgebied werd uitgezet. Technisch was het niet mogelijk om analoge tv op een goede betrouwbare en voor klanten zo geruisloos mogelijke manier uit te zetten. Dit had onder meer te maken met de samenstelling van het netwerk van het huidige Ziggo. Dit netwerk is een samenvoeging van de kabelnetwerken van het voormalig zelfstandige Ziggo en het voormalig kabelbedrijf UPC. De op zich eenvoudig ogende analoge uitschakeling werd een dermate technische kluif dat naar nu blijkt het uitbouwen van het HD-aanbod achterwege bleef. Gelijktijdig zette KPN het uitbreiden van HD in een hogere versnelling dat nu, drie jaar later, heeft geleid tot de grote voorsprong die KPN met het HD-aanbod heeft. Een voorsprong dat bij een steeds groter wordend deel van de Ziggo-klanten een doorn in het oog is.
Begrip
Aanleiding voor Totaal TV om deze week nog eens bij Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo na te vragen hoe het met de uitbreiding HD-aanbod zit. VodafoneZiggo-woordvoerster Nina Moers: "We begrijpen dat een deel van onze klanten graag meer zenders in HD-kwaliteit wil bekijken. Daarom is Ziggo continu bezig met innoveren en het optimaliseren van de tv-producten. Zo zijn we ook voortdurend aan het werk om de zenderdoorgifte nog efficiënter te maken." Maar een echt antwoord op de prangende vraag wanneer het HD-aanbod uitgebreid wordt, blijft ook nu uit.
Gigabit
Het verbeteren van het tv-product heeft dus aandacht bij Ziggo. "Dit doen we naast het realiseren van Gigabit internetsnelheden onder meer door de omschakeling van analoge tv en radio", gaat Moers verder. Het is dus duidelijk dat in ieder geval op dit moment de uitrol van gigabit hoger op de to do-lijst staat. Maar naast gigabit staat tv ook op deze lijst. "De efficiëntie die we hiermee op ons netwerk behalen zullen we in de toekomst gebruiken om de kijkervaring voor onze klanten nog verder te verhogen." Als voorbeelden geeft Moers het exclusieve 4K-aanbod van Ziggo Sport dat onlangs met Premier League-voetbal is uitgebreid en het recentelijk toevoegen van terugkijkmogelijkheden (Replay TV) bij bijna vijftig zenders. En over de uitbreiding van het HD-aanbod zegt de woordvoerster het volgende: "Zoals gebruikelijk zullen we onze klanten tijdig informeren over dit soort innovaties."