‘Ziggo beloont trouwe klanten niet’

De ombudsman van de regionale omroep van Noord-Holland reageert hiermee op klachten van kijkers van de zender. Nieuwe klanten krijgen bij Ziggo aantrekkelijke introductiekortingen. Bestaande klanten die het kabelbedrijf trouw blijven, krijgen dit soort financiële voordelen niet. De ombudsman stelt dat andere bedrijven dit wel doen. Daarbij worden geen namen genoemd. Andere aanbieders van vaste diensten voeren echter in vrijwel alle gevallen dezelfde strategie als Ziggo.
Sneller internet
Ziggo-woordvoerder Hans den Heijer laat Totaal TV desgevraagd weten dat het kabelbedrijf bestaande en trouwe klanten niet vergeet. "Sinds jaren doen we voor nieuwe klanten iets extra’s in de vorm van een aanbieding. Een bestaande klant heeft in het verleden bij het afsluiten van het eerste abonnement of bij het afsluiten van internetabonnement ongetwijfeld al geprofiteerd van een soortgelijke aanbieding." Den Heijer stelt dat in die zin alle klanten gelijk behandeld worden. Maar ondanks dat zegt Ziggo bestaande klanten ook niet te vergeten. "Voor bestaande klanten doen wij andere aanbiedingen. Denk hierbij aan gratis Ziggo Sport, de doorlopende VodafoneZiggo benefits, extra gratis content of een kosteloze internetsnelheidsverhoging van 33 procent."
Dreigen opzeggen abonnement
Uit onderzoek van Totaal TV blijkt verder dat met het dreigen van opzegging van he bestaande abonnement na eerste vaste contractperiode aanbieders van vaste diensten vrijgevig worden. Niet alleen bij Ziggo, maar onder meer ook bij KPN en Canal Digitaal blijkt dat deze aanbieders er veel aan gelegen is om huidige klanten te behouden. Zo wordt bij dreiging het abonnement op te zeggen door aanbieders tijdelijke kortingen op lopende abonnementen of maanden gratis abonnement op betaalzenders als Ziggo Sport en FOX Sports aangeboden. Gaat men op de aanbieding in dan dient wel rekening gehouden te worden dat een nieuw abonnement met een minimale lengte van, in de meeste gevallen, twaalf maanden wordt aangegaan.