‘Ziggo biedt FOX Sports gratis distributie aan’
Meer en meer details komen naar buiten over de onderhandelingen die tot voor kort door VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM) werden gevoerd omtrent een nieuwe distributieovereenkomst voor betaalzender FOX Sports. Of alle details waar zijn, kan overigens niet voor honderd procent worden nagegaan. Beide partijen willen inhoudelijk niets over de tot nu toe gevoerde onderhandelingen zeggen. VodafoneZiggo maakte vorige week bij monde van strategisch directeur Robin Kroes wel bekend dat de onderhandelingen met EMM vast zitten en dat hierdoor voorlopig niet met elkaar wordt gesproken. VodafoneZiggo heeft het laatste bod op tafel gelegd maar wil daarin ook niet aan de wens van EMM tegemoetkomen dat voor iedere abonnee van Ziggo een vaste maandelijkse afdracht wordt betaald. VodafoneZiggo zegt dit uit principe niet te willen doen omdat slechts tien procent van de klanten op dit moment een FOX Sports-abonnement koopt.
Abonnement
Chris Woerts – een sportmarketeer die goede contacten binnen het Nederlandse betaald voetbal heeft – zegt te weten wat het laatste bod van VodafoneZiggo is. Het mediabedrijf zou EMM aangeboden hebben om de volledige opbrengsten van de verkochte FOX Sports-abonnementen aan EMM over te maken in ruil voor blijvende distributie van de FOX Sports-kanalen bij Ziggo. Een abonnement op FOX Sports Eredivisie kost op dit moment €17,95 per maand bij Ziggo. Met de huidige overeenkomst gaat meer dan twintig procent van dit bedrag naar Ziggo als doorgiftevergoeding. VodafoneZiggo wil deze vergoeding dus laten schieten om abonnees van kabelbedrijf Ziggo de mogelijkheid te blijven bieden om naar live betaald voetbal te kijken. De bewering van Chris Woerts past binnen de uitspraak van VodafoneZiggo-directeur Robin Kroes dat het bedrijf EMM een aanbod heeft gedaan dat enkele tientallen procenten boven de huidige distributieovereenkomst ligt.
Eredivisiebelasting
Ziggo heeft tussen de 300.000 en 350.000 abonnees die een FOX Sports-abonnement kopen. De handtekening onder een nieuwe distributieovereenkomst kan EMM dus een bedrag van minimaal 75 miljoen euro per jaar opleveren. Dit bedrag ligt waarschijnlijk nog iets hoger omdat een deel van de Ziggo-klanten naast het Eredivisie- ook het separate Internationaal-abonnement koopt. EMM wil echter vasthouden aan het verdienmodel betalen per abonnee dat sinds 2016 is afgesproken met alle andere distributeurs, waaronder KPN, Canal Digitaal en T-Mobile. In het geval van VodafoneZiggo moet voor de distributie - volgens strategisch directeur Kroes - ruim honderd miljoen euro per jaar worden betaald. Bronnen verklappen aan Totaal TV dat het gaat om een bedrag van rond de 125 miljoen euro op jaarbasis. Een handtekening onder een nieuwe distributieovereenkomst betekent voor VodafoneZiggo een verlies van rond de 50 miljoen per jaar. Als dit wordt doorberekend aan klanten van Ziggo gaat het abonnement – met de huidige aantallen abonnees – per maand met minimaal €1,10 per maand omhoog. Binnen de distributiewereld wordt het doorberekenen van verlies op verkoop van FOX Sports-abonnementen ook wel Eredivisiebelasting genoemd.
Verdienmodel
EMM introduceerde het verdienmodel betalen voor iedere abonnee voor de doorgifte van FOX Sports overigens omdat het 't bedrijf tegen de borst stoot dat distributeurs tientallen procenten van de abonnementsprijs in eigen zak staken als vergoeding voor de levering van de kanalen aan klanten. VodafoneZiggo lijkt met het laatste voorstel – als de uitspraken van Chris Woerts waar zijn – juist dat te willen doen wat in ieder geval tot enkele jaren geleden de doelstelling van iedere betaalzender - en dus ook FOX Sports - was, namelijk het niet meer hoeven te betalen aan distributeurs voor doorgifte van in dit geval FOX Sports-kanalen. Maar dit is naar het nu lijkt toch onvoldoende voor EMM. EMM worstelt met het feit dat de voorwaarden van een nieuwe overeenkomst met VodafoneZiggo ook voor alle overige distributeurs van toepassing worden. Dit betekent dat de inkomsten uit distributie lager worden. Het maakt gelijktijdig wel duidelijk dat het moeilijk is om alleen uit inkomsten van daadwerkelijke verkoop van FOX Sports-abonnementen de aan uitzendrechten betaalde gelden terug te verdienen. Nogmaals als de uitspraak van Chris Woerts op waarheid is berust.