Ziggo: nieuwe klanten meer dan €400,- korting
Leveranciers van de vaste diensten tv en internet zetten vaak alles op alles om de overstappende Nederlander te verwelkomen. Dit gaat in sommige gevallen gepaard met extreem hoge kortingen of het gratis leveren van randapparatuur. De hoogte van de tijdelijke korting is in veel gevallen afhankelijk van het gekochte abonnement. Hoe duurder dit abonnement is des te meer tijdelijke korting geïncasseerd kan worden.
Ziggo
Ziggo biedt nieuwe klanten op dit moment een korting die kan oplopen tot meer dan 400 euro. Zo krijgt een nieuwe klant de eerste drie, vijf of zelfs zes maanden een korting die kan oplopen tot 65 euro per maand. Daarnaast kan de nieuwe klant ook kiezen voor een jaar gratis gebruikmaken van de aanvullende tv-pakketten Ziggo Sport Totaal of Ziggo Movies & Series XL.
WiFi
Maar bij Ziggo kan ook worden gekozen om de korting achterwege te laten. In dit geval levert Ziggo de mesh Wifibooster set van TP-Link met drie nodes gratis aan nieuwe klanten. Deze set heeft een winkelwaarde van 149 euro maar Ziggo verkoopt dezelfde set aan bestaande klanten voor 99 euro. Ook KPN zet bij nieuwe klanten op dit moment in op het leveren van een goed draadloos internetnetwerk. Nieuwe klanten kunnen kiezen voor een tijdelijke korting – die overigens aanzienlijk lager is dan bij Ziggo – om gratis KPN SuperWiFi ter waarde van 149 euro. Deze set bevat twee nodes.
T-Mobile
T-Mobile wijkt af van de mogelijkheid tot het gratis verbeteren van WiFi binnen de leefomgeving van klanten. T-Mobile biedt sinds kort wel een wifiverbeteraar onder de naam Wifi Plus aan. Maar dit gebeurt in de vorm van een optioneel extra abonnement dat €2,50 per maand kost en waarbij de wifiverbeteraar in bruikleen aan klanten wordt geleverd. Ook met kortingen aan nieuwe klanten is T-Mobile minder scheutig. Daarbij moet wel gesteld worden dat T-Mobile met het Uit & Thuis abonnement – met onbeperkt mobiel internet en het snelst mogelijke vast internet – met een prijsstelling van 50 euro per maand de naam als prijsvechter eer aan doet.
Bestaande klanten
Bovenstaande acties zijn alleen bedoeld voor nieuwe klanten. Bestaande klanten van een aanbieder waarvan de vaste eerste termijnperiode – van meestal twaalf maanden – is verstreken, kunnen wel met de klantenservice contact opnemen voor een verlengingsaanbod. Dit aanbod is echter in vrijwel alle gevallen afwijkend van het aanbod dat nieuwe klanten krijgen aangeboden, maar biedt wel financieel voordeel. Het accepteren van een verlengingsaanbod betekent wel dat een nieuwe overeenkomst wordt aangegaan. Dit betekent dat bij gebruik van eventuele oude abonnementsvormen dit naar een nieuwe abonnementsvorm wordt omgezet. Dit kan gevolgen voor de geleverde diensten en de prijsstelling van het abonnement hebben. Verder betekent een nieuwe overeenkomst een nieuwe vaste termijn van meestal 12 maanden.