Ziggo blijft de grootste maar aantal tv-aansluitingen in Nederland daalt

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat in 2017 het aantal televisieaansluitingen met 0,1 procent naar 7,48 miljoen is gedaald. In een periode waarin de manier van televisiekijken verandert, is dit een goed resultaat. Maar voor de toekomst is de onderzoeker minder positief. Het aantal televisieaansluitingen gaat in de komende jaren sneller dalen.
Kabel
In Nederland blijft kabel het meest gebruikt om in de huiskamer naar televisiezenders te kijken. Het marktaandeel daalde in 2017 wel met 1,6 procent naar 56 procent. Omdat Ziggo meer dan negentig procent van Nederland televisie via de kabel levert, is dit bedrijf dan ook de grootste televisieaanbieder. KPN volgt op een tweede plaats. KPN levert diensten via koperdraad, glasvezel en ether. Het marktaandeel van koperdraad (DSL) voor levering van televisie is 21 procent. Glasvezel volgt op een derde positie met 15,6 procent. Dit is een groei op jaarbasis van 6,4 procent.
Satelliet
Minder goed doet KPN het met digitale televisie via de ether. Het marktaandeel van Digitenne is minder dan vijf procent. Digitenne is hierdoor de minst gebruikte infrastructuur voor televisie. Satelliettelevisie blijft Digitenne nog net voor. In Nederland bieden Canal Digitaal en Joyne diensten via de satelliet aan. Het aantal abonnees van Joyne is met hooguit enkele duizenden abonnees klein.