Ziggo blijft in de hoek waar de klappen vallen
Uit de financiële cijfers over het tweede kwartaal die VodafoneZiggo bekendmaakte blijkt dat het bedrijf vooral op de consumentenmarkt te maken heeft met fors verlies van klanten en omzet. Een lichtpuntje is dat het klantenverlies lager is dan de acht voorgaande kwartalen. De omzet bij de consumentendivisie daalde met 3,7 procent, ondanks de prijsverhoging van vorig jaar. De prijsverhoging van 1 juli is nog niet meegenomen in deze kwartaalcijfers. Gemiddeld besteden Ziggo-klanten 51 euro per maand aan abonnementen.
Klantverlies
In de periode van april tot en met juni zag Ziggo het aantal tv-abonnementen dalen met 14.700. Het verlies bij internet was lager met 9.000 abonnementen. In beide gevallen presteerde Ziggo dus slechter dan de belangrijkste concurrent KPN. Het totale aantal klanten bij Ziggo daalde met 13.900, terwijl het kabelbedrijf het bereik uitbreidde met 16.600 adressen. Met een totaal aantal klanten van 3,701 miljoen komt de bezettingsgraad 0,3 procent lager uit op 50,3 procent. Opvallend is ook dat minder consumenten vaste diensten (Ziggo) en mobiele diensten (Vodafone) gelijktijdig afnemen. Dit is overigens wel goed voor de omzet van VodafoneZiggo, dat minder kwijt is aan kortingen voor deze zogenoemde FMC-klanten.
Concurrentie
Ziggo blijft last houden van de snelle uitrol van glasvezel in Nederland. Bedrijven als KPN NetwerkNL, Open Dutch Fiber, Delta Fiber, Glaspoort en E-Fiber blijven binnen het verzorgingsgebied van Ziggo in rap tempo glasvezelnetwerken aanleggen. Hierdoor kan de consument kiezen uit verschillende internetaanbieders die minimaal gelijkwaardig zijn aan Ziggo.