Ziggo blijft klanten verliezen

Ziggo vormt sinds januari samen met Vodafone Nederland het Nederlandse mediabedrijf VodafoneZiggo. Het aantal klanten dat Ziggo vaarwel heeft gezegd, is in het tweede kwartaal van 2017 op 23.900 uitgekomen. In totaal heeft het kabelbedrijf nu 3,93 miljoen klanten. Een jaar geleden stond de teller nog net boven de vier miljoen. In een jaar tijd verloor Ziggo 78.100 klanten. Dat is fors, maar beter dan voorheen toen het klantverlies op jaarbasis ver boven de honderdduizend uitkwam. Ziggo blijft ondanks het klantverlies nog wel met voorsprong de grootste tv-aanbieder van Nederland. Het kabelbedrijf levert nog steeds tv-diensten in meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens. De klanten die Ziggo heeft verloren, nemen op dit moment vaste diensten bij concurrenten zoals KPN, NLE en T-Mobile Thuis af.
Meer triple play
Omdat het merendeel van de Nederlanders meer diensten naast tv bij een vaste netwerkaanbieder afnemen, noteert Ziggo goede resultaten bij het leveren van internet- en telefoondiensten. Het aantal verkochte internetabonnementen steeg met 8.600 door naar 3,197 miljoen. Een stijging is ook bij telefonie zichtbaar. Het kabelbedrijf levert aan 2,545 miljoen abonnees vaste telefoondiensten. Een stijging van 5.900. Hierdoor komt het aantal abonnees dat bij Ziggo triple play afneemt – tv, internet en telefoon in één abonnementsvorm – op 64,3 procent uit. Het percentage single play abonnees is 18,6 procent tegen 17,2 procent duo play abonnees.
Concurrentie
Ziggo heeft door het huidige klantverlies een omzetdaling van een procent. De mobiele tak Vodafone presteert slechter. Daar komt het omzetverlies op zeven procent uit. Gezamenlijk zorgt dit ervoor dat de omzet van VodafoneZiggo met drie procent gedaald is. Hierdoor komt de kwartaalomzet met 997 miljoen euro onder de grens van een miljard euro. VodafoneZiggo schrijft dit toe aan de toenemende concurrentie, met name op de mobiele markt, in Nederland.