Ziggo blijft marktaandeel aan KPN verliezen

Ziggo heeft het tij van tegenvallende resultaten gedeeltelijk weten te keren, maar blijft bij de belangrijke Alles-in-1-abonnementen marktaandeel verliezen. Bij dit soort triple play-abonnementen wordt in één abonnementsvorm tv, internet en telefoon geleverd. Alles-in-1-abonnementen zijn om diverse redenen belangrijk voor aanbieders. Zo verdient men op dit moment relatief weinig aan tv-abonnementen, maar juist wel aan internet- en telefoonabonnementen. Daarnaast wordt bij een gecombineerd abonnement de kans kleiner dat een abonnee een klantrelatie met een andere aanbieder heeft.
Ziggo blijft zorgenkindje
In Nederland stappen steeds meer huishoudens naar een Alles-in-1-abonnement over. KPN en dochterbedrijf Telfort profiteren hier het meeste van. Het marktaandeel van KPN stijgt hierdoor. Ziggo verliest dus in dit segment terrein aan KPN. Beide aanbieders zijn al langere tijd met elkaar in een strijd om abonnees verwikkeld. Een lager maandelijks abonnement is voor veel Nederlanders de reden om voor een Alles-in-1-abonnement te kiezen. De opkomst van quad play-abonnementen waarbij vaste diensten met mobiel worden verenigd is in het onderzoek van Telecompaper goed zichtbaar. Na de fusie van Ziggo en Vodafone wordt verwacht dat het fusiebedrijf met quad play-abonnementen groot de aanval op KPN op de multi-play markt gaat inzetten.