Ziggo Community: 'klanten niet monddood en betere EPG'
Al enige tijd is er veel ophef over de functionaliteit van de elektronische programmagids (EPG) bij de tv-diensten van Ziggo. Het kabelbedrijf schakelde hiervoor de hulp in van het eigen klant-helpt-klant forum – Ziggo community genaamd – om problemen en verkeerde meldingen te communiceren. Het doel is om de EPG zowel technisch als inhoudelijk te verbeteren.
Monddood
De discussie ontspoorde vorige week omdat een gebruiker die vraagtekens zette bij de afhandeling van mede door hem gemelde fouten in de EPG door een moderator openlijk op de vingers werd getikt. Dit mede omdat hij het woord ‘prutsers’ gebruikte in de richting van een moderator of van de personen die verantwoordelijk zijn voor de werking van de EPG. Het woord ‘prutsers’ wordt door de betreffende moderator als schending van de huisregels gezien omdat het respectloos zou zijn. De community manager van het forum laat nu weten dat het niet de bedoeling is om gebruikers die negatieve berichten plaatsten met een ban buitenspel te zetten. Over het woord ‘prutsers’ wordt overigens niet gerept. Waaruit blijkt dat de berisping van de helpende klant niet wordt teruggetrokken. En het woord ‘prutsers’ op de Ziggo Community niet gebruikt mag worden. Dit staat overigens haaks op het beleid in andere discussies, waar het gebruik van het woord ‘prutsers’ onbestraft blijft.
EPG
Met betrekking tot het verbeteren van de EPG wordt gemeld dat Ziggo en de EPG-leverancier duidelijke afspraken en stappen vooruit hebben gemaakt om de EPG inhoudelijk te verbeteren. Daarbij is onder meer de techniek die wordt gebruikt verbeterd. Ook vindt er een betere monitoring van de EPG plaatst en wordt de EPG sneller aangepast bij ingelaste (sport)evenementen en breaking news in de programmering van tv-zenders.