Ziggo duurder dan Odido en KPN, maar prijs gigabit internet daalt

Het is een trend in Nederland dat de prijs van internetabonnementen met een snelheid van 1 Gb/s of meer gelijk blijft of zelfs daalt. Dit in tegenstelling tot abonnementen met een lagere snelheid, die juist in prijs stijgen. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat de prijs van gigabit internetabonnementen in de afgelopen periode met 4,6 procent is gedaald. De gemiddelde prijs in januari lag rond de €54,50 per maand. Deze prijs is gebaseerd op door providers gehanteerde standaardprijzen zonder welkomstkorting en extra kortingen die worden verstrekt als mobiel en vast in een abonnement wordt gecombineerd.
Prijsdaling
De daling van de gemiddelde prijs van gigabit abonnementen wordt vooral veroorzaakt door prijsaanpassingen bij de drie grootste providers. Bij KPN daalde de prijs met 8,7 procent het meest. Daarna volgden Odido (8,5 procent) en Ziggo (3,2 procent). Dit zorgt ervoor dat Odido met de prijsstelling van 45 euro per maand van de grote landelijke providers het goedkoopste is. KPN zit met €52,50 onder de gemiddelde prijs. Ziggo komt als één na duurste provider met een prijs van 60 euro uit het onderzoek. Caiway is met 70 euro per maand het duurst. Caiway-klanten kunnen echter een prijsverlaging tegemoetzien als hun abonnement naar Delta wordt omgezet. Delta Fiber zet dit jaar gefaseerd alle klanten van Caiway over naar Delta, om daarna Caiway als merknaam van de markt te halen. De prijs van een gigabit internetabonnement is €57,50 per maand.
Reden
Waarom stijgen prijzen van abonnementen met een lagere snelheid wel en gigibit snelheid niet? Dit heeft te maken met omzetmaximalisatie. Door het prijsverschil tussen abonnementen met een lagere en een hogere snelheid beperkt te houden, zijn klanten geneigd naar een sneller abonnement over te stappen. Hierbij spelen marketingafdelingen van providers een belangrijke rol. De perceptie bij veel consumenten is namelijk dat sneller ook beter is. In de praktijk is dat zeker niet altijd het geval. Internet van langzamere en snellere internetabonnementen komt over hetzelfde netwerk.
Verschillen
Kostentechnisch is het voor providers interessanter om gigabit abonnementen te verkopen. Niet alleen de omzet maar ook de winst wordt verhoogd bij verkoop van snellere internetabonnementen. De extra opbrengsten zijn veel hoger dan de extra kosten die dergelijke abonnementen met zich meebrengen. Het gaat in deze vrijwel alleen om energiekosten. Daarbij hebben glasvezelproviders een voordeel omdat glasvezel als netwerk energiezuiniger is vergeleken met een kabelnetwerk.