Ziggo en andere providers hebben er last van: de voor- en nadelen van providerhoppen

Onder lichte drang van toezichthouder Autoriteit Consument & Makt (ACM) houden providers zoals Ziggo, KPN, Odido en Delta de internetmarkt dynamisch en concurrerend. Zo moeten providers aan het einde van lopende contract consumenten hierover inlichten. Voor providers een ideale mogelijkheid om klanten met aanbiedingen en kortingen te verleiden om een nieuw contract af te sluiten om hen langer als klant te behouden. Een nieuw contract betekent immers dat de betreffende klant langer gebonden is aan de internetprovider.
Beperking
Er is wel een duidelijke nieuwe trend zichtbaar. De providers bieden nieuwe klanten namelijk vaak een hogere welkomstbonus dan voorheen. Maar aan de andere kant worden de verlengaanbiedingen voor bestaande klanten kariger. Alleen als op het scherpst van de snede wordt onderhandeld kan het verlengaanbod in waarde stijgen. En dan niet in korting op het maandbedrag, maar in de vorm van gratis abonnementen voor betaalzenders of streamingdiensten.
Geen slapende klant
Het is voor consumenten belangrijk om jaarlijks links- of rechtsom het internetabonnement – eventueel aangevuld met een tv-abonnement – te verlengen. Wie dit niet doet wordt een zogenaamde slapende klant. Door opstapeling van jaarlijkse prijsverhogingen betalen slapende klanten soms tientallen euro per maand meer voor dezelfde diensten als andere Nederlanders die wel jaarlijks overstappen. Dit nog los van de welkomstbonus die providers nieuwe klanten geven. Je bent dus letterlijk een dief van je eigen bankrekening als je slapende klant bent.
Fout
Hiermee is direct de grote fout in het beleid van alle internetproviders blootgelegd. In plaats van bestaande klanten voor hun trouw te belonen door bijvoorbeeld opstapelende kortingen bij ieder jaar ze het abonnement verlengen, worden juist de nieuwe klanten als een koning verwelkomd en in de watten gelegd. De klaagzang van internetproviders dat de huidige marktsituatie niet langer houdbaar is, moet dan ook binnen de eigen directiekamers gehouden worden. Door het beleid van de afgelopen jaren hebben providers namelijk zelf de huidige situatie gecreëerd. Het is nu aan de consument om het persoonlijk best passende voordeel eruit te halen.
Kijk goed uit
Waar moet je op letten als je daadwerkelijk gaat overstappen? Bereken goed het totale bedrag dat je aan een provider moet betalen over de gehele duur van het af te sluiten contract. Providers proberen nieuwe klanten binnen te hengelen door hen zeer aanlokkende prijzen aan te bieden. Dit zijn vaak prijzen die slechts voor een korte periode van toepassing zijn. Daarna moet een veel hoger maandbedrag worden betaald. Het berekenen van het totale bedrag over de gehele contractperiode is belangrijk omdat eenmaal voor een contract getekend het tussentijds opzeggen een kostbare zaak is. Providers mogen namelijk in dat geval opzegkosten in rekening brengen. En omdat providers op dit moment veelal klanten bij de hoogste en dus aanlokkelijkste kortingen een contract voor 24 maanden aanbieden, kan het bedrag dat bij tussentijds opzeggen in rekening wordt gebracht oplopen tot boven de 1000 euro. Providers berekenen namelijk bij het opzeggen niet de derving van de winst maar de omzet. Dit betekent dat alle maanden waardoor het opzeggen geen diensten worden afgenomen bij sommige providers het volledig afgesproken maandbedrag in een keer als opzegkosten in rekening wordt gebracht.
Verlengen
Bent u tevreden over uw huidige internetprovider? Dan is het raadzaam om zelf met de provider contact op te nemen. Het contractvrije abonnement kan namelijk overgesloten worden. Zo kan niet alleen een prijsverhoging ontlopen worden maar kan ook tijdelijk een lager maandbedrag bedongen worden. De korting die je als bestaande klant krijgt bij het verlengen van een contractvrij abonnement, is lager dan nieuwe klanten krijgen.
Bezuinigen
Toch zijn er mogelijkheden om de maandelijkse kosten te verlagen. Kijk bijvoorbeeld naar de internetsnelheid die daadwerkelijk binnen het gezin gebruikt wordt. Vaak kopen consumenten aangespoord door marketing van providers een abonnement met een te hoge snelheid dan nodig is. Deze abonnementen zijn natuurlijk duurder. Door een abonnement te nemen dat beter bij het daadwerkelijke verbruik past, kan maandelijks geld bespaard worden. Lagere internetsnelheid betekent immers lagere maandlasten.










