Ziggo en KPN betalen meer voor doorgifte publieke omroep NPO
NPO wordt jaarlijks met meer dan 700 miljoen euro vanuit de belastingpot door de overheid financieel ondersteund. Maar dit betekent niet dat de rekening voor tv-kijkers hierbij blijft. Onder meer moet extra betaald worden om online naar het meest uitgebreide aanbod van NPO via de betaalvariant van de publieke streamingdienst NPO Plus te kijken. Maar ook het lineair kijken naar programma’s kost de kijker steeds meer geld. Ondanks dat distributeurs verplicht zijn om de drie landelijke tv-zenders en vijf landelijke radiozenders aan alle klanten in het goedkoopste tv-abonnement te leveren – de zogenaamde ‘must carry-plicht’ – moeten zij de NPO wel voor doorgifte van deze zenders betalen.
Doorgiftevergoeding
Het doorgeven van tv- en radiozenders van publieke omroep NPO kost distributeurs elk jaar meer geld. Om bezuinigingen door de overheid deels op te vangen wordt NPO van meerdere kanten – ook de politiek – gevraagd om de rekening richting distributeurs te verhogen. De hogere doorgiftevergoeding die wordt gevraagd aan distributeurs worden door bijvoorbeeld VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, M7 Group (Canal Digitaal) en T-Mobile via prijsverhogingen aan klanten doorberekend. Uit het jaaroverzicht over 2019 van NPO blijkt dat distributeurs vorig jaar 3,48 miljoen per jaar meer aan doorgiftekosten aan NPO hebben overgemaakt.