Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN buitenspel gezet: Viaplay-aanbod van goedkoper abonnement blijkt minder voordelig dan geschetst

    Het lijkt zo mooi: een abonnement dat volgens Viaplay maar liefst 64 euro goedkoper is. In de praktijk is de besparing veel lager.
    Jarco Kriek
    16 september 2025
    comments 8
    Ziggo en KPN buitenspel gezet: Viaplay-aanbod van goedkoper abonnement blijkt minder voordelig dan geschetst
    Foto Getty Images

    Viaplay zit in een benarde positie. De streamingdienst betaalde de hoofdprijs voor de uitzendrechten van de Premier League, waardoor de Zweedse eigenaar nu in vrijwel alle kernlanden sublicenties moet verkopen om de investering in de uitzendrechten nog enigszins terug te verdienen. De vraag is of dit lukt. De verwachting is dat Viaplay ondanks de verkoop van sublicenties het financiële plaatje rond de uitzendrechten van de Premier League niet rond krijgt. Ook de abonnee zit met een financiële strop. Om alle voetbalwedstrijden uit deze competitie te kunnen zien, is een extra abonnement op Prime Video nodig. Dit abonnement kost €4,99 per maand.

     

    Formule 1

    Iets soortgelijk is bij Formule 1 te zien. Om de uitzendrechten voor de komende jaren te bemachtigen, moest Viaplay flink dieper in de geldbuidel tasten. Het extra betaalde geld moest worden terugverdiend met een mix van prijsverhoging en abonnee-aanwas. In het eerste – de prijsverhoging – is Viaplay met vlag en wimpel geslaagd. Nog niet eerder was er in Nederland bij een streamingdienst zo'n forse prijsverhoging te zien. Sommige abonnees zagen de prijs zelfs met acht euro per maand (zo’n 60 procent) stijgen. Als toetje kregen ze ook nog eens reclameblokken tussen de content geserveerd. De tweede doelstelling van Viaplay is tot nu toe volledig mislukt. Hoewel Viaplay geen exacte Nederlandse abonneecijfers publiceert, zijn analisten het erover eens dat het aantal abonnees in Nederland niet gestegen maar gedaald is. Hierdoor kan de prijs voor de uitzendrechten van Formule 1 weleens een extra molensteen om de nek van de streamingdienst worden.

     

    Buitenspel

    Dus komt Viaplay in Nederland met voordelige jaarabonnementen op de markt. Op zich niet opvallend, ware het niet dat Viaplay twee jaar geleden juist stopte met het aanbieden van jaarabonnementen en alle abonnees omzette naar maandabonnementen om de inkomsten te laten stijgen. De terugkeer van de jaarabonnementen is veelzeggend. De kracht van de content is onvoldoende om abonnees met een maandplan vast te houden. Het terugvallen op de verkoop van jaarabonnementen heeft als nadeel dat de providers Ziggo, KPN, Odido, Delta en Solcon deels naar de zijlijn worden geschoven. De verkoop van abonnementen van streamingdiensten neemt bij deze providers gestaag toe. Abonneren op een Viaplay-abonnement is bij deze providers echter duurder dan het jaarabonnement dat exclusief bij Viaplay zelf te koop is. De achterliggende gedachte is dat Viaplay aan providers voor elk verkocht abonnement een vooraf bepaalde afdracht moet doen.

     

    Korting

    Bij het nieuwe jaarabonnement op basis van vooruitbetaling dat Viaplay deze week aankondigde werd een korting van 64 euro genoemd. Is dat wel de waarheid? Ja en nee. Als de vergelijking met een maandabonnement wordt gemaakt, klopt het bedrag. Een realistischer vergelijking is echter met een jaarabonnement op basis van maandelijkse betaling. Dan blijkt het voordeel van vooruitbetaling van het volledige jaarbedrag plots veel kleiner: €24,84 (€2,07 per maand) bij het basispakket met reclame en €40,92 (€3,41 per maand) bij het abonnement zonder reclame.

     

    Risico

    Het vooruitbetalen van abonnementsgeld is geen nieuw fenomeen. Bij streamingdiensten als Disney+, HBO Max, NLZIET en F1 TV is dit ook mogelijk. Zo kan de consument geld besparen. Er is wel een bepaald risico aanwezig. Een risico die gezien de financiële positie bij Viaplay wellicht groter is dan bij de andere genoemde streamingdiensten. Want bestaat Viaplay over een jaar immers nog in Nederland? Of is het dan bijvoorbeeld opgegaan in de eigen streamingdienst van belangrijkste aandeelhouder Canal+? En als Viaplay over een jaar nog bestaat, wat is er dan nog over van het sportaanbod? Feit is dat er vanuit de markt aanhoudend geluiden te horen zijn dat Viaplay zowat alles behalve Formule 1 via sublicenties in de aanbieding zet. Dat behalve Amazon nog niemand heeft toegehapt, komt voornamelijk door de aan de content gekoppelde prijzen.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienstabonnementuitzendrechtensublicentie

    Reacties