Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN door klanten gedwongen in netwerk te investeren

    Consumenten worden vaak een beetje kriebelig als aanbieders zoals Ziggo en KPN als reden van prijsverhogingen investeringen in het eigen netwerk opvoeren. Maar eigenlijk dwingt de consument de aanbieder hiertoe.
    Jarco Kriek
    15 october 2018
    comments 7
    Ziggo en KPN door klanten gedwongen in netwerk te investeren
    Foto ANP

    Het gebruik van internet is namelijk in de afgelopen jaren fors toegenomen. Voorheen werd hoofdzakelijk gesurfd op internet, e-mail opgehaald en soms een video op YouTube bekeken. Tegenwoordig is dit heel anders. Alle leden van een gezin bezitten één of meerdere apparaten zoals tablet en smartphone waarmee constant een internetverbinding aanwezig is. Maar ook in de centrale huiskamer is vaker een Smart TV-internettelevisie in gebruik. Ook mediaspelers zoals Apple TV en het op Android TV gebaseerde Nvidia Shield TV zijn in huis- en slaapkamers te vinden. En hiermee wordt niet af en toe een video op YouTube bekeken. Nee, de hedendaagse tv-kijker doet aan bingewatchen van series via online videodiensten als Netflix en Videoland. En dan ook het liefst in de best mogelijke beeldkwaliteit. Dus is het niet gek dat het dataverbruik explosief is gestegen.

     

    Storingen

    Meer data betekent een grotere belasting van het netwerk. Investeren aanbieders niet in eigen netwerken dan leidt dit in de toekomst tot grote problemen. Zeker als het dataverbruik in het huidige tempo blijft stijgen. En er zijn geen signalen dat dit niet het geval is. Sterker. Meer Nederlanders zeggen het traditionele tv-abonnement op en gaan OTT – dus via internet – kijken. Deze ontwikkeling doet het dataverbruik nog verder stijgen. Niet investeren in het netwerk zou voor onstabiliteit zorgen. En onstabiliteit zorgt uiteindelijk voor storingen. In de afgelopen maanden is het aantal storingen bij aanbieders als Ziggo, KPN en T-Mobile al toegenomen.

     

    Analoge televisie

    In Nederland hebben alleen Ziggo – als onderdeel van VodafoneZiggo – en KPN eigen vaste netwerken in de grond liggen. Deze aanbieders moeten dus fors investeren om dit netwerk toekomstzeker te maken door capaciteit uit te breiden. Zo zien we dat Ziggo bezig is om analoge tv uit te zetten. De bandbreedte is nodig om vooral de capaciteit van internet uit te breiden. Het leveren van snel Gigabit internet van 1Gbps via de nieuwe DOCSIS 3.1 techniek krijgt in de media de meeste aandacht. Het geklaag van klanten dat zij niet op dit soort internetsnelheden zitten te wachten en dat het huidige maximum voor de consument van 400Mbps voldoende is, is begrijpelijk maar dekt niet het hele verhaal. Ziggo waardeert namelijk niet primair het netwerk naar DOCSIS 3.1 op om sneller internet te kunnen leveren. Het belangrijkste is dat meer bandbreedte voor het dataverbruik van internet beschikbaar komt. Bandbreedte om aan de vraag van klanten naar meer data in de toekomst te kunnen voldoen. Maar ook om het netwerk stabieler te maken en houden. En om dus storing in de toekomst te minimaliseren.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobilestoringstoringeninternetonlineOTTNetflixVideolandanaloogHDTVdigitale kabeltelevisiebandbreedteYouTube

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd We Are Who We Are

      In deze persoonlijke zoektocht vinden de twee Amerikaanse tieners Fraser en Caitlin, die op een militaire basis in Venetië wonen, elkaar en ontstaat er een hechte vriendschap. Totaal TV mag dit broeierige coming-of-age-drama vijf keer op dvd weggeven.

    TV-TIP Bridge of Spies

    Bridge of Spies
    SBS9 om 20:30 uur
    De Amerikaanse advocaat James B. Donovan wordt tijdens de Koude Oorlog als onderhandelaar naar Oost-Berlijn gestuurd.

    TV-TIP The Shape of Water

    The Shape of Water
    Net5 om 20:30 uur
    De dove schoonmaakster Elisa werkt in een laboratorium en ontdekt dat een visachtig wezen daar wordt vastgehouden.

    Interview

    • *

      Emma Stone

      Cruella

      Een van ‘s werelds leukste slechteriken heeft een eigen film gekregen. Emma Stone schittert vanaf 28 mei op Disney+ als Cruella de Vil, de kleurrijke modeontwerpster die het behoorlijk bont maakt.
      Reacties0 reactie(s)