Ziggo en KPN duurste aanbieders abonnement met internet en televisie

Marktonderzoeker Telecompaper nam de triple play-abonnementen onder de loep. Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de Nederlandse huishoudens bij Ziggo en KPN dit soort abonnementen koopt. Ziggo is met een aandeel van 56 procent marktleider. Beide hofleveranciers van triple play-abonnementen zijn wel de duurste aanbieders. Bij zowel Ziggo als KPN betaalt eenderde van het aantal klanten die dit soort abonnementen met gecombineerde vaste diensten koopt, meer dan zeventig euro per maand voor het abonnement.
Goedkoper abonnement
Maar Ziggo en KPN krijgen op de triple play-markt te maken met een stevigere concurrentie. Alternatieve aanbieders op de koper- en glasvezelnetwerken van KPN bieden namelijk tegen lagere prijzen abonnementen aan. Telfort doet het goed met het leveren van triple play-abonnementen in de prijsklasse tussen de 40 en 50 euro. Tele2, T-Mobile en Online.nl zijn sterke spelers in het prijssegment van 20 tot 50 euro. Vaak gelden bij alternatieve aanbieders wel tijdelijke actieprijzen die na afloop van de actietermijn de abonnementsprijs soms fors doen stijgen. Ook dient men rekening te houden dat geleverde diensten inhoudelijk anders zijn. Zo zijn geleverde internetsnelheden vaak minder snel en het zenderaanbod bij het televisiepakket minder groot.
Kabelnetwerk Ziggo
Goedkopere alternatieve aanbieders zijn op dit moment alleen op de netwerken van KPN actief. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt heeft in het nieuwe marktanalysebesluit WFA vanaf vandaag het kabelnetwerk van Ziggo voor concurrenten opengesteld. Het duurt echter nog mogelijk een jaar of wellicht langer tot concurrenten via het kabelnetwerk van Ziggo vaste diensten kunnen leveren.