Ziggo en KPN ervaren keerzijde wederverkoop abonnementen streamingdiensten
Omdat onze manier van tv- en video kijken verandert, verkopen providers als Ziggo en KPN minder traditionele tv-abonnementen. Daardoor daalt hun omzet uit verkochte tv-diensten. De omzet van de providers blijft over het totaalaanbod van vaste diensten die via bijvoorbeeld glasvezel of coax wordt geleverd – mede door prijsstijgingen van met name internetabonnementen – wel op peil. Om de inkomstenderving door minder verkochte tv-abonnementen deels te compenseren wederverkopen providers abonnementen van streamingdiensten en andere online diensten. Daarbij wordt een verkoopvergoeding geïnd.
Factuur
Het voordeel voor de klanten van providers is niet dat het abonnement op deze manier goedkoper is. Sterker nog: vaak is rechtstreeks kopen bij een streamingdienst voordeliger. Bij streamingdiensten zelf zijn bijvoorbeeld soms goedkopere jaarabonnementen verkrijgbaar. Het voordeel voor de consument is dat de maandelijkse kosten voor het streamingabonnement wordt berekend via de maandelijkse factuur die providers als Ziggo en KPN sturen. Dat betekent minder maandelijkse afschrijvingen en minder persoonlijke gegevens delen met bedrijven. Dit los van het gegeven dat een deel van de consumenten zonder creditcard bij bepaalde online- en streamingdiensten wordt uitgesloten omdat deze alleen zo'n kaart accepteren.
Prijsverhogingen
Providers die abonnementen van streamingdiensten wederverkopen krijgen nu echter te maken met de negatieve kant van het aanbieden van dergelijke abonnementen. Dit komt door de soms forse prijsverhogingen die streamingdiensten dit jaar hebben doorgevoerd. Onder meer Netflix, Videoland, Disney+, HBO Max, Viaplay en Prime Video verhoogden de afgelopen maanden de prijs van abonnementen met enkele euro's per maand. Omdat consumenten vaak meerdere streamingdiensten stapelen, wordt ook de prijsverhoging gestapeld. Hierdoor moeten ze per maand al snel tien euro meer betalen. Kijkers die hun streamingdiensten via providers als Ziggo en KPN afnemen, krijgen dus een hogere maandelijkse factuur van hun provider. Hierdoor kan het idee ontstaan dat de provider zelf zijn prijzen heeft verhoogd. In de huidige dynamische markt voor vaste diensten kan dit klanten wegjagen naar een andere provider.