Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN: gepland onderhoud gaat door, thuiswerken niet in gevaar

    Nederlanders worden vanwege de coronacrisis door de overheid opgeroepen meer thuis te werken. Hierbij is een werkende internetverbinding van groot belang.
    Jarco Kriek
    13 maart 2020
    comments 1
    Gepland onderhoud Ziggo en KPN gaat door

    De twee grootste netwerkbeheerders van Nederland zijn Ziggo en KPN. Beide bedrijven hebben al voor de huidige coronacrisis aan een deel van de klanten medegedeeld dat de komende weken onderhoudswerkzaamheden op bepaalde dagen uitgevoerd worden. Hierdoor kan niet alleen het tv-signaal maar ook de internet- en telefoonverbinding tijdelijk niet beschikbaar zijn. En juist internet en telefoon zijn belangrijke basisonderdelen om thuis te kunnen werken. Zowel Ziggo als KPN geven aan Totaal TV aan dat de onderhoudswerkzaamheden vooralsnog zoals gepland doorgaan.

     

    KPN

    KPN laat via woordvoerder Stijn Wesselink weten dat wel goed gekeken wordt of bepaalde werkzaamheden wel echt noodzakelijk zijn. Het telecombedrijf ziet dat door het thuiswerken een groei van dataverkeer op het netwerk zichtbaar is. Dit leidt niet tot problemen omdat waar nodig is meer capaciteit wordt ingezet om het stijgende dataverbruik in goede banen te leiden. Om de grotere vraag naar data te kunnen leveren, dienen echter bepaalde werkzaamheden uitgevoerd te worden.

     

    Ziggo

    Bij Ziggo is een dergelijke stijging in dataverbruik ook zichtbaar. Maar bij het kabelbedrijf speelt ook het opwaarderen van het netwerk naar DOCSIS 3.1 een rol. Gepland onderhoud gaat vooralsnog op gewone voet door. "Dit onderhoud maakt deel uit dat wij ons GigaNet dagelijks sneller, stabieler en slimmer maken, juist om ervoor te zorgen dat mensen thuis goede internet hebben", aldus VodafoneZiggo-woordvoerder Hans den Heijer. Tijdens het geplande onderhoud – vooraf aan klanten via mail aangekondigd – kunnen signaalonderbrekingen plaatsvinden. "Daarna kan het nodig zijn om het modem opnieuw op te starten. Dit kan door de stroomvoorziening te onderbreken en het modem na dertig seconden weer op te starten. Doorgaans is het verbindingsprobleem dan verholpen", aldus Den Heijer die benadrukt dat klanten contact kunnen opnemen met de helpdesk als na deze handeling de problemen niet verholpen zijn.

     

    Korte onderbreking

    Ziggo stelt dat de onderhoudswerkzaamheden niet tot al te grote overlast overdag gaan leiden. "Integendeel, omdat we ook ’s nachts werken, zullen onze klanten in veel gevallen niets merken van dit onderhoud. Mocht het onderhoud toch overdag nog het internet van de mensen beïnvloeden, adviseren wij hen online te gaan met de mobiele telefoon of van hun mobiele telefoon een hotspot te maken. Zo kunnen zij, in geval van korte uitval, toch op het internet."

    ZiggoVodafoneZiggoKPNinternetgigabitGigaNetonderhoudnetwerkdataverkeerthuiswerken

    Reacties