1. Nieuws

    Ziggo en KPN houden elkaar nauwlettend in de gaten

    Nederland stevent af op een duopolie. Na de fusie van Ziggo en Vodafone heeft dit joint venture-bedrijf samen met KPN als enige eigen vaste en mobiele netwerken in bezit.
    Jarco Kriek
    7 november 2016
    comments 0
    Ziggo en KPN houden elkaar nauwlettend in de gaten

    De sterke concurrentie op de Nederlandse markt van vaste diensten heeft ervoor gezorgd dat Ziggo in de laatste twaalf maanden bijna 150.000 klanten is kwijtgeraakt. De meesten vonden in KPN de nieuwe aanbieder van de vaste diensten tv, internet en telefonie. Ziggo doet er alles aan om het klantverlies een halt toe te roepen en voor het eerst sinds twee jaar weer klanten te winnen. KPN op zijn beurt doet er alles aan om de huidige klanten te behouden. Beide aanbieders houden elkaar dus nauwlettend in de gaten en proberen met nieuwe diensten de concurrent een stap voor te zijn.

     

    Exclusieve content

    Uit de hoek van andere aanbieders is dan ook te horen dat vrijwel elke stap die Ziggo of KPN op dit moment zet er één is met de bedoeling om de eigen positie bij de consument te verbeteren. De onderlinge concurrentiestrijd kost de beide bedrijven op dit moment veel geld. Zo laat KPN eigen – dure – series maken die in de vorm van exclusieve content alleen aan eigen klanten wordt aangeboden. Ziggo investeert veel in sportrechten en biedt deze aan eigen klanten zonder meerkosten via het digitale basiskanaal Ziggo Sport Kanaal 14 aan. Bij andere aanbieders kan men alleen met een extra abonnement op Ziggo Sport Totaal naar het sportaanbod kijken. Het nieuwste wapen is HBO. Wie series en films van HBO wil bekijken, kan vanaf 2017 alleen bij Ziggo terecht. Maar ook op zenderniveau worden deals gesloten. Zo was BBC First het eerste jaar exclusief bij KPN te zien. Ziggo doet in de directe toekomst hetzelfde met de kanalen Spike 24/7 en Viceland.


    Concurrentie goed voor consument?

    De consument lijkt in eerste instantie te profiteren van de concurrentiestrijd tussen Ziggo en KPN. Men krijgt meer content voor hetzelfde of slechts iets hoger maandbedrag. Daarnaast worden nieuwe klanten met scherpe aanbiedingen gelokt. Geeft men als bestaande klant aan dat men naar de concurrent wilt overstappen dan wordt met gratis premiumabonnementen gestrooid om de klant toch maar op andere gedachten te brengen. Maar de vraag is of het op langere termijn voor de consument niet een sigaar uit eigen doos is. Zowel Ziggo als KPN zijn commerciële bedrijven die als oogmerk winst maken hebben. Gratis weggeven van cadeautjes en content staat hier haaks op. Bij menigeen bestaat dan ook de vrees dat als de concurrentiestrijd geluwd is de rekening alsnog gepresenteerd wordt.

    ZiggoKPNVodafonejoint venturejoint-venturefusieexclusieve contentserieseriesfilmsBrusselHBOBBC FirstBBCSpikeSpike TVVicelandaanbiedersvastmobielduopolietriple playquad play

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Sex Tape

    Sex Tape
    om 18:40 uur
    In het begin van hun relatie spatten de vonken er vanaf bij Jay en Annie. Tien jaar later en twee kinderen verder is die vlam behoorlijk gedoofd. Om de passie weer terug te brengen, besluit het stel een seksmarathon te houden en die te filmen. Een uitstekend idee, tot ze volgende ochtend wakker worden en hun avontuurtjes online staan.

    TV-TIP The cruise

    The cruise
    RTL Z om 20:30 uur
    Kom gerust aan boord van ’s werelds grootste en meest luxe cruiseschip: de Regal Princess. Vierduizend passagiers baden in luxe en weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen tussen de twintigduizend maaltijden per dag door. Dat laatste is een zorg voor de vele chefkoks die het schip telt. Dát is pas cruise control.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)