1. Nieuws

    Ziggo en KPN houden elkaar nauwlettend in de gaten

    Nederland stevent af op een duopolie. Na de fusie van Ziggo en Vodafone heeft dit joint venture-bedrijf samen met KPN als enige eigen vaste en mobiele netwerken in bezit.
    Jarco Kriek
    7 november 2016
    comments 0
    Ziggo en KPN houden elkaar nauwlettend in de gaten

    De sterke concurrentie op de Nederlandse markt van vaste diensten heeft ervoor gezorgd dat Ziggo in de laatste twaalf maanden bijna 150.000 klanten is kwijtgeraakt. De meesten vonden in KPN de nieuwe aanbieder van de vaste diensten tv, internet en telefonie. Ziggo doet er alles aan om het klantverlies een halt toe te roepen en voor het eerst sinds twee jaar weer klanten te winnen. KPN op zijn beurt doet er alles aan om de huidige klanten te behouden. Beide aanbieders houden elkaar dus nauwlettend in de gaten en proberen met nieuwe diensten de concurrent een stap voor te zijn.

     

    Exclusieve content

    Uit de hoek van andere aanbieders is dan ook te horen dat vrijwel elke stap die Ziggo of KPN op dit moment zet er één is met de bedoeling om de eigen positie bij de consument te verbeteren. De onderlinge concurrentiestrijd kost de beide bedrijven op dit moment veel geld. Zo laat KPN eigen – dure – series maken die in de vorm van exclusieve content alleen aan eigen klanten wordt aangeboden. Ziggo investeert veel in sportrechten en biedt deze aan eigen klanten zonder meerkosten via het digitale basiskanaal Ziggo Sport Kanaal 14 aan. Bij andere aanbieders kan men alleen met een extra abonnement op Ziggo Sport Totaal naar het sportaanbod kijken. Het nieuwste wapen is HBO. Wie series en films van HBO wil bekijken, kan vanaf 2017 alleen bij Ziggo terecht. Maar ook op zenderniveau worden deals gesloten. Zo was BBC First het eerste jaar exclusief bij KPN te zien. Ziggo doet in de directe toekomst hetzelfde met de kanalen Spike 24/7 en Viceland.


    Concurrentie goed voor consument?

    De consument lijkt in eerste instantie te profiteren van de concurrentiestrijd tussen Ziggo en KPN. Men krijgt meer content voor hetzelfde of slechts iets hoger maandbedrag. Daarnaast worden nieuwe klanten met scherpe aanbiedingen gelokt. Geeft men als bestaande klant aan dat men naar de concurrent wilt overstappen dan wordt met gratis premiumabonnementen gestrooid om de klant toch maar op andere gedachten te brengen. Maar de vraag is of het op langere termijn voor de consument niet een sigaar uit eigen doos is. Zowel Ziggo als KPN zijn commerciële bedrijven die als oogmerk winst maken hebben. Gratis weggeven van cadeautjes en content staat hier haaks op. Bij menigeen bestaat dan ook de vrees dat als de concurrentiestrijd geluwd is de rekening alsnog gepresenteerd wordt.

    ZiggoKPNVodafonejoint venturejoint-venturefusieexclusieve contentserieseriesfilmsBrusselHBOBBC FirstBBCSpikeSpike TVVicelandaanbiedersvastmobielduopolietriple playquad play

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Bloodshot

      Win een VIP-pakket van Bloodshot

      Bloodshot is op de comic van de Valiant Comics-franchise gebaseerd: soldaat Angelo Mortalli komt te overlijden, maar hij wordt door het bedrijf Project Rising Spirit met nanotechnologie tot leven gewekt. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weg, met daarin een hoodie en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Temptation Island

    Temptation Island
    RTL 5 om 20:30 uur
    Na de ophef rondom De Villa leek het alsof RTL klaar was met ordinaire reality tv, maar vanavond is er dan toch een nieuw seizoen van Temptation Island.

    TV-TIP Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life

    Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life
    RTL 7 om 20:30 uur
    De onverschrokken Britse archeologe Lara Croft heeft een lichtgevende bol ontdekt die de sleutel tot de mythische doos van Pandora is. De bol valt in handen van de criminele wetenschapper Jonathan Reiss, die dodelijke virussen produceert. Met de doos van Pandora krijgt hij de controle over leven en dood. De Britse inlichtingendienst schakelt Lara in om te voorkomen dat Reiss die in handen krijgt en een ramp veroorzaakt.

    Interview

    • Frits Sissing bij Tussen Kunst en Kitsch

      Frits Sissing

      Tussen Kunst en Kitsch

      Elk seizoen trekt het 36 jaar oude programma weer kijkersaantallen met zeven cijfers. En dat zal dit jaar niet anders zijn. Frits Sissing over het succes van Tussen Kunst en Kitsch.
      Reacties0 reactie(s)