Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN krijgen onterecht kritiek over hoeveelheid reclame

    Kijkers wijzen met enige regelmaat de vinger naar providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta als het om de stortvloed van tv-reclame gaat.
    Jarco Kriek
    16 december 2024
    comments 3
    Ziggo en KPN krijgen onterecht kritiek over hoeveelheid reclame
    Foto Getty Images

    Een lineair tv-abonnement is voor de kijker de toegangspoort tot tientallen zenders. Klachten over dit aanbod komen dan ook vooral op het bordje van de provider terecht. In het geval van technische gebreken is de provider in verreweg de meeste gevallen het juiste loket om te klagen. Maar als het om het inhoudelijke aanbod van zenders gaat, is het verhaal anders. Providers zijn namelijk alleen een doorgeefluik. Zij geven aan klanten via een eigen of een gehuurd netwerk de inhoud door die door de zender wordt aangeleverd.

     

    Geen mogelijkheid

    Omdat de providers geen eigenaar van de zenders zijn, kunnen zij dus geen wijzigingen in de programmering aanbrengen. Dit geldt ook voor de reclameblokken die uitgezonden worden. Een groeiend aantal kijkers klaagt steen en been over deze commerciële onderbrekingen die soms films wel meer dan zes keer tijdelijk stilleggen. Het is een van de redenen waarom kijkers hun lineaire tv-abonnement opzeggen en de content het liefst online via streamingdiensten bekijken. Door deze verschuiving doet reclame ook zijn intrede bij deze OTT-diensten. Natuurlijk kan nog wel reclamevrij naar een streamingdienst gekeken worden, maar de prijs van een abonnement zonder reclame wordt wel steeds hoger. Dit is voor steeds meer kijkers een reden om legale televisie achter zich te laten en voortaan de goedkopere illegale weg te bewandelen. 

     

    Meer reclame

    Terug naar lineaire televisie. Inderdaad klopt het dat het aantal reclameminuten per uur tijdens de meest bekeken momenten is gestegen. Dit heeft onder meer te maken met veranderde regelgeving in Europa. De tv-zenders mogen tot een bepaalde norm het aantal reclameminuten uitbreiden met ongebruikte minuten die zijn overgebleven van minder bekeken uren binnen de programmering. Dit bekent dat tijdens veelbekeken programma’s meer dan de voorheen vastgestelde maximale 12 reclameminuten per uur te zien zijn. Ook hier kunnen providers als Ziggo en KPN niets aan veranderen. Zij zijn en blijven immers alleen de doorgeefluik en niet de eigenaren van lineaire tv-zenders.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNOdidoDeltaDelta Fibertvtelevisielineairreclame

    Reacties