Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Ziggo en KPN lonken naar varianten verdienmodel Apple

    In de komende jaren gaat in de tv-wereld veel veranderen. Behoudens dat online (internet) een belangrijkere rol in het geheel gaat spelen, weet eigenlijk niemand hoe het vernieuwde landschap eruit gaat zien.
    Jarco Kriek
    22 mei 2019
    comments 4
    Ziggo en KPN lonken naar varianten verdienmodel Apple

    Duidelijk is wel dat de twee grootste leveranciers van tv- en internetdiensten VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN hun strategische positie voor de toekomst aan het bepalen zijn. Veel willen beide aanbieders hier nog niet over kwijt. Waar ze het wel eens over zijn, is dat de huidige manier van distributiebeleid met hoge doorgiftevergoedingen op de schop moet. KPN is op dit moment in conflict met FOX Benelux over de doorgifte van de kanalen FOX NL, 24Kitchen, National Geographic Channel, Nat Geo Wild en Baby TV. KPN stelt bij deze onderhandelingen het kijkgedrag – zeg maar de kijkcijfers – van eigen klanten bij deze zenders centraal. De inkoopprijs die FOX Benelux voor deze zenders vraagt, is voor KPN met het oog op toekomstige veranderingen met betrekking tot mediaconsumptie van Nederlanders te hoog.

     

    VodafoneZiggo

    Raymond van der Vliet is Directeur Content & Programming bij VodafoneZiggo en licht een tipje van de sluier op over hoe het mediabedrijf met de toekomstige wijzigingen in de tv-wereld om wil gaan. "De complexiteit van het medialandschap is ook terug te zien in de manieren waarop mediapartijen hun inkomsten genereren. Zo creëren alle zenders inkomsten vanuit reclame. Daarnaast krijgt de NPO subsidie van de overheid, maar de commerciële zenders weer niet. En vanuit distributeurs zoals Ziggo ontvangen de zenders ook een doorgiftevergoeding. Dit laatste is trouwens in andere landen weer anders. Soms wordt er niets betaald en soms is het andersom en krijgt de distributeur een vergoeding van de zender (was vroeger in Nederland ook het geval)."

     

    Verdienmodel

    Maar wellicht interessanter is de volgende uitspraak van Van der Vliet: "Door slim samen te werken met media-aanbieders, is Ziggo de plek waar iedereen altijd en overal van alle content kan genieten." Zonder iets inhoudelijk te verklappen, lijkt het erop dat hierbij gekeken wordt naar een variant van een verdienmodel dat Apple al enige tijd succesvol hanteert. Daarbij wordt het eigen platform zo ingericht dat de belangrijkste betaaldiensten op dit platform aanwezig zijn. Doordat verkopen van abonnementen voor deze betaaldiensten direct via het platform verlopen, wordt een bepaald percentage van het abonnement door de eigenaar van het platform bedongen. Nichezenders vertelden eerder tegen Totaal TV dat KPN en Ziggo het aanbieden van deze zenders via een online app-omgeving nastreeft.

     

    Decoders en apps

    Bruikleen tv-decoders met eigen video om demand-platformen en apps als Ziggo GO en KPN Interactieve TV zijn belangrijk om klanten een totaalplatform aan te bieden waar diensten van media-aanbieders centraal op meerdere apparaten – om thuis en onderweg te gebruiken – te kunnen leveren. Daarbij zijn de op cloud gebaseerde decoders van KPN Interactieve TV en de nieuwe Ziggo Mediabox Next uitermate belangrijk. Het is dus van belang dat in zoveel mogelijk huiskamers dit soort cloud bruikleendecoders aanwezig zijn. De combinatie van een internetabonnement, het traditioneel aanbieden van de belangrijkste tv-zenders en de verkoop van abonnementen van online streamingdiensten is mogelijk het nieuwe verdienmodel waar aanbieders als Ziggo en KPN naar lonken. Zo kan op dit moment al via de bruikleendecoders van Ziggo en KPN naar streamingdiensten als Netflix en Videoland gekeken worden. Ziggo biedt al langere tijd via apps op Mediabox XL en Mediabox Next een Frans en Italiaans zenderpakket aan. De apps zijn nu nog gratis te gebruiken, maar het is de basis van toekomstige apps waarbij nichezenders tegen betaling bekeken kunnen worden.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNInteractieve TVMediabox XLMediabox NextKPN Interactieve TV AppZiggo GOtvtelevisieonlineOTTstreamingdienstabonnementverdienmodelmediaconsumptienichezenderstv-zenderszenderszenderaanboddistributiedoorgiftevergoedingdecoderappbruikleenbruikleendecodercloud

    Reacties

  1. TV-TIP Sanditon

    Sanditon
    NPO 2 om 17:09 uur
    Negen maanden na de dood van haar tortel Sidney, die in Antigua aan de gele koorts bezweek, keert Charlotte Heywood gedesillusioneerd terug naar Sanditon. In haar kielzog haar jongere zus Alison, die er net als Charlotte alles aan wil doen om de boerenmiddelmaat te ontstijgen. Maar Alison is lang niet de enige frisse wind die door het – inmiddels stuk minder pittoreske, maar des te populairdere en drukkere – kustplaatsje waait: een aantal nieuwe gezichten weet de boel flink op te schudden.

    TV-TIP UEFA Conference League: AZ - Zrinjski

    UEFA Conference League: AZ - Zrinjski
    Veronica om 18:00 uur
    De eerste groepswedstrijd van AZ in de Conference League begon in september nog voortvarend. De formatie van trainer Pascal Jansen leidde bij Zrinjski Mostar halverwege met een indrukwekkende 0-3, maar gaf de voorsprong vervolgens volledig weg. In Bosnië-Herzegovina werd het in het obscure Stadion pod Bijelim brijegom uiteindelijk 4-3. Net als de Alkmaarders snakt ook Ajax naar een overwinning. De geplaagde ploeg gaat vanavond in de Europa League op bezoek bij Olympische Marseille. In Amsterdam werd het in september 3-3.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)